Weekoverzichten

Deze week #42 ~ Botten tekenen, shoppen en schaapjes rollen

deze-week-42-botten-tekenen-shoppen-en-schaapjes-rollen

De week voor het tentamen, dus stress! Nou ja, ik heb ook zeker wel leuke dingen gedaan, zoals een middagje winkelen en wat drinken met studiegenoten. Verder tekende ik wat ik moet leren, verbaasde me over een bestelling en rolde ik twee keer een schaap om. Moet ook gebeuren.

Zondag 16 oktober

Tsja, wat zal ik eens over vandaag zeggen? Ik werkte en vroeg me af wat iemand met 120 (echt waar) croissants moest. Megalunch? Eetwedstrijd? Ik zal het waarschijnlijk nooit weten.

Maandag 17 oktober

Tweede inenting, yay! Over een maand of vijf krijg ik de derde en dat is als het goed is de laatste voor hepatitis B. Mijn arm werd er wel enorm stijf van, niet zo handig. Over een paar weken de griepprik erbij en dan vind ik het wel weer genoeg voor dit jaar. O nee, ik moet nog een keer bloed laten prikken. Oh well.

Dinsdag 18 oktober

anatomie-tekenen

Een goed idee van studiegenoten: teken alle anatomie zelf. Dit klinkt enorm tijdrovend, maar ik heb een manier gevonden waarop dat best meevalt. Eerst trek ik bijvoorbeeld een stuk skelet over uit mijn anatomieatlas, vervolgens schrijf ik de naam bij alle botten, de botdelen krijgen een kleurtje en die schrijf ik met de Latijnse naam in een agenda. Echt waar, anatomie leren is op deze manier best leuk. Wat ook enorm fijn hieraan is, is dat ik nauwelijks afgeleid raakte. Je moet immers goed op blijven letten met wat je doet en, eerlijk is eerlijk, een beetje kleuren is gewoon lekker om te doen.

Woensdag 19 oktober

Het was zo vroeg… Het opstaan ging op zich wel makkelijk, alleen ik kakte ontzettend in toen ik op school was. Tijdens het practicum heb ik vooral mijn best gedaan om wakker te blijven, daarna belandde ik op wonderlijke wijze niet in de medische bieb, maar bij een koffietentje op de campus. Toen had ik echt geen puf meer om te gaan leren. Laptop voor niets meegenomen, jammer dan. Warme chocomel slobberen (klinkt heel naar, bij nader inzien, maar het was wel lekker) met gezellige mensen is ook een nuttige activiteit.

Eenmaal thuis rolde ik weer eens een schaapje om, blij dat ik het op tijd zag. Er is een lam/schaap dat vrij groot en breed is geworden en ze rolt af en toe op haar rug. In eerste instantie geen ramp, maar ze kan niet zelf terug op haar buik rollen. Vandaar rol ik haar zo nu en dan om.

Donderdag 20 oktober

shoppen

Shopdag! Ik had ’s ochtends wel een anatomiepracticum, wat eerst ineens ’s middags was ingeroosterd. Ik dacht dus dat ik vrij was, helaas niet. Door te ruilen kwam het een stuk beter uit en kon ik ’s middags met Julia naar de H&M, Primark en Zara. Ik wil hier heeuul erg graag een shoplog van opnemen, alleen ik heb volgende week vrijdag tentamen en ik mag van mezelf niet eerder dan dat mijn camera met statief (a.k.a. stapel dozen) tevoorschijn halen. Ik kan alvast wel vertellen dat ik erg enthousiast ben over de spullen van de Zara.

Een middag shoppen betekende helaas wel dat ik ’s avonds flink door moest werken voor de presentatie van vrijdag. Het fijne van Geneeskunde is dat je best vaak moet presenteren en daardoor nauwelijks meer zenuwachtig wordt. Nadat ik het hele zwikkie af had, besloot ik dat het te laat was om nog anatomie te leren. Jammer dan, komt wel.

Vrijdag 21 oktober

Zoals je misschien wel kunt raden, heb ik veel tijd besteed aan anatomie. Dit keer de spieren, die ik toch maar niet heb getekend, veel te ingewikkeld. In plaats daarvan maakte ik een tabel met de naam, ligging en bijzonderheden en daardoor is het alsnog een beetje duidelijker dan dat het was.

tassen

In het begin van de middag werd er een pakje bezorgd en tot mijn verbazing bleek het mijn tas te zijn. Twee weken geleden heb ik hem opgestuurd voor reparatie en nu was ‘ie al klaar! Heel fijn, ik dacht echt dat het nog veel langer zou gaan duren. Ik gebruikte mijn rugtas van de onderbouw van de middelbare school (best handig, wel erg groot) en deze zwarte tas (heel veel vakjes en toch weinig ruimte), maar ik blijf bij mijn bruine schoudertas. Toch even een shout out naar Lataza en Burkely voor de goede service en het snelle repareren.

Zaterdag 22 oktober

Die mist, brr… Met zulk weer moet ik altijd even aan mijn oma denken, die maakte zich iedere keer weer heel veel zorgen als het mistig of grauw buiten was. ‘Ja maar, het is zo gevaarlijk op de weg, je ziet helemaal niets…’ Aww. Ik mis haar.

pompoenen

Ik ♥ pompoen.

Halverwege de dag was ik vooral bezig met leren, ’s avonds moest ik werken. Niet veel boeiends verder dus.

Fancy medisch woord van de week

Het leek me wel wat om vandaag eens een aandoening te bespreken en de keus viel op spondylolisthesis. Mocht je je nog afvragen hoe je dat het beste uit kunt spreken: de klemtonen liggen op ‘spon’ en ‘lis’. Als je hier last van hebt, is er een wervel uit je rug naar voren geschoven, waardoor de ruggengraat niet meer mooi op één lijn zit. De meest voorkomende oorzaak hiervoor is een ongeluk.

Geef een reactie

