Kookexperiment ~ Havermout/banaan ontbijt/lunch cookies

kookexperiment-havermoutbanaan-ontbijtlunch-cookies

Prutsen en proberen in de keuken blijft ontzettend leuk om te doen. Nu wordt het lang niet altijd zoals ik het in eerste instantie had willen hebben, helaas, maar dat weerhoudt mij er niet van om met willekeurige ingrediënten en vreemde ideeën aan de slag te gaan. Dit keer had ik speciale plannen voor een ontbijt-/lunchrecept. Ik zag een soort chewy cookie ietsie voor me, gemaakt van banaan en havermout. Ik wilde geen ‘echte’ koekjes bakken, want die eet ik toch nauwelijks en de oven voorverwarmen duurt veel te lang. Daarom presenteer ik u: mijn lekkere, gekke probeersel van de dag.

Met bananen maak ik graag van alles en nog wat. Bananenijs, bananenpannenkoeken, bananenbrood, warme appelmoes met banaan, muesli met banaan, warme havermout met banaan en zo kan ik nog wel even doorgaan. Aangezien bananen heel geschikt zijn om mee te bakken, wilde ik wel eens bananenkoekjes proberen. Omdat het een maaltijd moest worden en geen snack, moest het een soort grote koek worden.

Het uiteindelijke recept vind je onderaan het artikel.

Deel 1

experiment-banaan-1

Ik begon met vier goed rijpe bananen, die ik tot een klonterige mousse (1) prakte. Daar deed ik 200 mL havermout bij (2). Dat klinkt vast niet logisch, maar ik gebruikte een maatschep voor 100 mL water, dus ik heb werkelijk geen idee hoeveel gram dat was. Hetgeen wat voor mijn neus ontstond, zag er nog niet heel erg smakelijk uit, hoewel het erg lekker rook. Voor wat extra smaak voegde ik een kleine eetlepel honing toe (3) en kaneel (4), want: kaneel. Je snapt wel. Kaneel maakt alles goed. Je zou nu ook prima kunnen stoppen met prutsen en beginnen met eten, dit mengsel smaakt prima.

experiment-banaan-2

Vervolgens verhitte ik een laagje olie in een kleine koekenpan (5) en deed daar een hoeveelheid havermout/bananenpuree in (6). De laag die je ziet was ongeveer een centimeter dik. Na een tijdje bakken op middelhoog vuur werd de bananenmassa matter en ik kon het omdraaien, wat verbazingwekkend makkelijk ging. De kleur was mooi bruin (7), de structuur leek alleen nog niet echt op wat ik zocht. Een paar minuten later was de andere kant ook bruin en besloot ik het te serveren met wat honing en muesli (8), met name omdat de gekkige pannenkoek die ontstond in z’n eentje op het kale bord wat zielig stond. Ik moet zeggen: het is een geschikte topping.

Oordeel: het smaakte erg lekker. Het had veel weg van een vrij stevige pannenkoek. Erg veel zou ik er dus niet van kunnen eten, maar dat geeft niet. Liever dat dan een hap lucht.

Deel 2

experiment-banaan-3

Met de rest van het beslag wilde ik mijn originele doel alsnog bereiken. Ik voegde nogmaals 100 mL havermout toe (9) en bakte dat zoals de vorige pannenkoek (10). Ook de topping bleef hetzelfde (11), je moet immers wel een goede vergelijking kunnen maken. Er was nog wat beslag over, dat at ik zo op. Erg lekker.

Oordeel: het smaakt ook erg goed, wel wat minder zoet en bananig, maar dat komt natuurlijk door de grotere hoeveelheid havermout. Qua structuur is het meer zoals ik wilde, erg stevig.

Eindoordeel

Als je het aan mij vraagt, is dit een geslaagd experiment. De smaak is erg goed, niet te zoet en alle ingrediënten zijn te proeven. Gek genoeg is experiment 1 mijn favoriet, nummer 2 was net iets té stevig.

Recept

Voor 2 pannenkoeken/cookies/whatever

Prak 4 bananen, 200 mL havermout, een kleine eetlepel honing (of maple syrup voor een vegan variant) en kaneel door elkaar. Verhit een beetje olie in een koekenpan en laat dit goed heet worden. Verdeel de helft van het beslag over de bodem van de pan, zodat je een laag van 1 centimeter krijgt. Bak op middelhoog vuur totdat de koek niet langer glanzend is en draai hem om. Laat nog even bakken, haal eruit en bak de tweede pannenkoek met de rest van het beslag, gebruik hiervoor nog een beetje olie i.v.m. plakgevaar. Serveer de pannenkoeken warm met een beetje honing en een lepel muesli of een andere topping.

Zou jij dit willen proberen?

Geef een reactie

