Weekoverzichten

Deze week #40 ~ Gedoe met fietsen, termen stampen en spinnen

deze-week-40-gedoe-met-fietsen-termen-stampen-en-spinnen

Het beeldmateriaal leed even een eigen leven, maar zoals het er nu uitziet is dit artikel helemaal compleet. Afgelopen week was best vol, druk en er was het een en ander aan de hand met mijn beide fietsen. Ik geef geen spoilers, hoe het ging kun je hier verder lezen.

Zondag 2 oktober

Na een dagje lekker werken had ik extra veel zin in Kerst. Nog 83 dagen vanaf vandaag (77 als dit online komt). Best snel als je het goed beschouwt.

Maandag 3 oktober

De ochtend begon met college, dus ik wilde snel mijn fiets pakken en ervandoor gaan, op naar de bus. Band plat. Fiiijjnn… Gelukkig heb ik nog een fiets, aangezien de oude al langzaam uit elkaar viel. Dus hup, tas van oude fiets, op nieuwe fiets (geen rekje, nooo!), fiets op slot, fiets van slot, tas half op rug, half op bagagedrager: fiets rijdt slecht. Hoe hard ik ook trapte, ik kwam niet vooruit. Daar ging ik dan, al hobbelend op een mwegh fiets met een tas die van mijn schouder af gleed en een waterfles aan mijn stuur. De band van die fiets bleek dus zacht. Aha.

anatomie

Tijdens het eerste college van dit blok kwam ik erachter dat ik de komende weken nog heel veel leerwerk te doen heb, met name omdat ik elf pagina’s anatomische termen moet kennen. Zou het goed komen?

Dinsdag 4 oktober

Op dinsdag ging het fietsavontuur verder, want ik kwam erachter dat mijn nieuwe fiets een speciaal ventiel heeft, zo eentje die door een gewone fietspomp niet geaccepteerd wordt (zie je het voor je? ‘Nee, gewoon nee, ga weg ventiel.’). Na wat interessant onderzoek weet ik hoe alle bestaande fietsventielen heten én op wat voor fietsen ze zitten. Leerzaam, hoewel ik niet weet of ik deze kennis later nog eens nodig zal hebben. Ik wist in ieder geval genoeg over mijn fiets met Presta-ventiel (die zitten normaal gesproken op racefietsen, gek dit :p ). Na wat research in mijn omgeving vond ik ook nog een passende fietspomp, twee zelfs. Gewoon hier in huis! Dat is wel erg gemakkelijk. Ik had op z’n minst verwacht dat ik een nieuwe pomp aan had moeten schaffen (of een nieuwe fiets, na het verkeerd oppompen of zoiets).

Aan het einde van de dag had ik gewoon een werkende fiets, mét rekje, fietslampjes en mijn mooie, lelijke, oranje fietsbel. Nu zal mijn fiets nooit gestolen worden – want: lelijk – en ik kan mijn fiets altijd vinden in een groot fietsenrek. Wat een lelijke bel al niet teweeg kan brengen. Ik probeerde ook het zadel om te zetten, maar daar liet mijn technische kant mij in de steek. Hoewel, ik kon de goede inbussleutel vinden, maar de boel zat gewoon te strak vast. Jammer dan, komt wel.

spin

Ik heb het beest in kwestie maar even gecensureerd, niet iedereen houdt van het zien van spinnen, maar ik vind het zo stom dat die beestjes er nog zijn met dit weer en dat ze random ergens vandaan komen.

Woensdag 5 oktober

Zoals je in vorig weekoverzicht kon lezen, gaat mijn tas stuk. Ik nam contact op met de verkoper en ik mocht mijn tas gewoon opsturen! De garantie gold nog steeds (gebeurt mij nooit, ik werd er emotioneel van) en ik kreeg een verzendlabel toegestuurd zodat ik de tas gratis op kon sturen. Helemaal top. Alleen: wat moet ik doen zonder tas? Alles paste er precies in zonder te proppen en de enige andere tassen die ik heb zijn te klein of veel te groot. Ach ja, het kan vast wel.

Op school had ik een reflectiepracticum over de anatomiezaal, wat achteraf toch heel nuttig en ook indrukwekkend was. Dinsdag was mijn eerste keer daar (je zou het bijna vergeten door het fietsgedoe) en dat was heel apart. De geur is bijvoorbeeld heel typisch: rooibosthee met honing en tijm. Ten minste, iedereen interpreteert het anders, dit is mijn ervaring. Verder was het heel gek om te bedenken dat de lichaamsdelen en lichamen die daar liggen ooit een mens zijn geweest. Iemand met een leven, familie, vrienden. Iemand die besloot zijn of haar lichaam aan de wetenschap ter beschikking te stellen, zodat artsen, onderzoekers en studenten ervan kunnen leren.

Donderdag 6 oktober

tas

Ik bracht mijn tas naar het postkantoor en vond er niets aan. Ik heb die tas nu krap een jaar en hij is echt ideaal. Niet dat ik huilend afscheid heb genomen, maar ik vind het niet leuk dat mijn tas 150 kilometer verderop moet logeren om gerepareerd te worden. Noem het raar; het is gewoon zo.

In de middag had ik van 13.30 uur tot 17.15 uur college. Inderdaad, drie uur en drie kwartier lang. Ik houd niet van lang stilzitten, bewegen is fijn, alleen nu kon het niet anders. Daarna waren mijn hersenen te vol met informatie, helaas. De rest van de avond was het vooral een kwestie van niet te veel nadenken. Gelukkig kon ik tijdens dansles weer wat doen.

Vrijdag 7 oktober

Het college van donderdag was intens, maar die van vandaag deed daar zeker niet voor onder. Het blok is net begonnen en ook al heb ik al het een en ander aan anatomie geleerd, ik ben nog lang niet klaar. In het college werden echter bijna alle termen die ik nog moet kennen genoemd. Nu heb ik er ineens geen vertrouwen meer in, ik moet nog zóveel!

Zaterdag 8 oktober

taart

Vrijwilligerswerk was zo ontzettend leuk, ik word er zo blij van! Verder bakte ik appeltaart. Daarvoor kroop ik nog even met ladder en al in de appelboom, schilde ik mijn handen blauw en was ik uren bezig, maar, dan heb je wel je bloedeigen taart. Punt. Taartpunt. *padum tsjj*

Fancy medisch woord van de week

O mensen, het blok met een enorme hoeveelheid anatomie is van start. Dit betekent dat er genoeg medische tongbrekers zijn! Dit keer: articulationes metatarsophalangeae. Dit is de naam van een groep gewrichten in de voet, om precies te zijn ‘de condylaire of ellipsoïde synioviale gewrichten tussen de koppen van de metatarsale botten en de basissen van de proximale phalangae van de voet’. Een andere naam hiervoor is ‘MP-gewrichten’. Duidelijk, toch? Ach, Latijn is zo raar.

2 thoughts on “Deze week #40 ~ Gedoe met fietsen, termen stampen en spinnen”

Geef een reactie

