Tijd voor jezelf, zonder tijd?

tijd-voor-jezelf-zonder-tijd

De afgelopen weken heb ik in meerdere uithoeken van het wereldwijde web dingen gelezen over goed voor jezelf zorgen en tijd vrij maken om even lekker niets te doen. Nu is dit totaal geen nieuwe informatie, want zonder tijd voor jezelf houd je het niet lang vol om goed te functioneren, maar als je een to do list hebt om van te huilen, wordt het net even wat lastiger. Een hele dag vrijhouden? Hehe, nope. Daarom heb ik wat tips om toch ‘me time’ te creëren, zonder dat je alleen maar meer stress krijgt.

Avondritueel

Slapen is iets noodzakelijks. Het zou handig zijn om 24 uur per dag te kunnen doen waar je zin in hebt, dan is je to do list ook een stuk sneller afgewerkt. Helaas werkt het niet zo. Maak daarom een mini-ritueel van de avond en je nachtrust. Zorg voor een deken die niet te warm en niet te koud is, ventileer je slaapkamer goed, kies voor een kussen en matras die lekker liggen en zet een uur voor het slapen alle beeldschermen – ook je telefoon – helemaal uit. Mocht je denken: ‘ja maar, ik moet werken op mijn laptop dus die wil ik nog aan laten’, nee, uit. Ook papieren, boeken en aantekeningen moeten weg. Het laatste uur gebruik je voor jezelf. Poets je tanden, leg al je spullen voor de volgende dag klaar, maak je lunch (desnoods ook alvast je ontbijt) en zoek een outfit uit. Zoals je ziet is tijd voor jezelf geen tijdverspilling, het kan ook nuttig ingevuld worden. Bovendien heb je de volgende ochtend meer tijd over. Win-win.

Douchen

In plaats van ’s ochtends kun je ook ’s avonds douchen. In de avond heb je hoogstwaarschijnlijk geen haast en eerdergenoemd uurtje ‘niets’ kan goed gebruikt worden hiervoor. Neem een douchegel die lekker ruikt en smeer jezelf daarna in. Wat ook heel lekker (en eigenlijk niet zo goed, maar daarom juist lekker) is, is om af en toe wat langer dan gebruikelijk onder de douche te staan. Tenzij je normaal gesproken ook al een half uur onder de douche staat ;)

Je hoeft niet bang te zijn dat je de volgende ochtend vies bent en naar zweet stinkt. Dat gebeurt alleen als je in de nacht wel heel erg gezweet hebt. Nog een tip tegen zweetgeur: was je oksels met een blok zeep. Gegarandeerd succes.

Onderweg

Ik hoef zelf gelukkig niet uren met de bus/trein/metro/tram/fiets/auto om op school te komen. Wat wel een beetje jammer is, is dat ik niet kan lezen in een rijdend voertuig. Zelfs als ik iets langer dan pakweg dertig seconden niet naar buiten kijk, word ik al flink misselijk. Als je wat langer onderweg bent, is dat niet zo fijn. Aan de andere kant word je zo wel gedwongen om even niets te doen dat zou moeten. Beetje naar buiten staren, muziek luisteren, iemand bellen, een gesprek beginnen met een random persoon kletsen of luisteren naar andermans gesprekken (guilty).

Toilet

Hiermee bedoel ik niet dat je bij ieder wc-bezoek mantra’s moet zingen of moet mediteren (kan wel, alles is geheel optioneel). Je kunt een tripje naar het toilet wel goed gebruiken om even een korte pauze te houden. Loop eens naar een andere verdieping om het kleinste kamertje te claimen. Was erna uitgebreid en met aandacht je handen, rek en strek wat spieren, vul je fles water en je kunt er weer even tegenaan.

Enne, af en toe gewoon lekker alles opzij schuiven mag ook :)

x Iris

4 thoughts on “Tijd voor jezelf, zonder tijd?

  1. Ik houd ervan om in de avond te douchen, dan kan ik lekker de tijd ervoor nemen. Even scrubben, haarmaskertje, nieuwe douchegel etc. In de ochtend vind ik het altijd minder en sta ik er met moeite 5 min onder…

    Like

Geef een reactie

