Hoe ziet een doorsnee week eruit?

gemiddelde-week

Iedere week kun je op mijn blog een weekoverzicht vinden van wat ik allemaal heb meegemaakt. Ik zeg niet precies wanneer ik op de uni of op mijn werk te vinden ben, want dat is iedere week ongeveer gelijk en na een tijdje gaat dat heel saai worden. Maar, ik wilde wel graag een weekoverzicht maken, zodat je kunt zien wat ik als student nu dagelijks uitvoer :p

Ik studeer trouwens Geneeskunde aan de VU, dus mocht je dat ook willen gaan doen, dan is dit een representatief beeld van een studieweek.

Maandag

De eerste dag van de week begint met twee of drie hoorcolleges, vaak van 09.45-12.45. Dat is best lang en pittig, maar de afwisseling van onderwerpen maakt het weer leuk. Het begint vaak met een college over een preklinisch (dus iets biologisch/biochemisch) onderwerp dat bij het blok hoort, na de pauze is er een patiëntcollege en daarna geeft de arts van dat college nog een college over een klinisch onderwerp (over ziekten en patiënten). Vervolgens heb ik drie uur tussenuur, waarin ik lunch en naar de medische bibliotheek ga. Dat is best lang, maar volgend semester draaien de vroege en late studiegroepen om en dan heb ik op vrijdag twee tussenuren in plaats van geen.

’s Middags heb ik van twee uur studiegroep, waarin de vier studieopdrachten van die week worden besproken. Vervolgens worden de opdrachten over de groepjes van drie verdeeld, zodat je er thuis aan kunt werken.

Dinsdag

Op dinsdag ben ik soms vrij, maar ik heb vaak ook een practicum. Dit kan van alles zijn, komend blok wordt het vooral anatomie (de snijzaal).

Woensdag

Geregeld heb ik een practicum in de ochtend, ’s middags heb ik weer college over een moeilijk onderwerp uit de studiestof.

Donderdag

Donderdag is precies hetzelfde als dinsdag, alleen de practica zijn vaker ’s middags dan ’s ochtends. Soms is er nog een college in plaats van op vrijdag.

Op donderdagavond ga ik altijd naar dansles.

Vrijdag

Vrijdag begint met de tweede studiegroep, hier luister je naar de presentaties van de studieopdrachten. De groepjes waarin je de opdrachten maakt bestaan uit drie mensen, dus je moet best vaak presenteren. Wel fijn eigenlijk, dan went het snel.

Daarna is er een slotcollege met soms nog een patiëntcollege, dat wisselt per week. In de week van het tentamen is er alleen college op maandag en woensdag, vrijdag is het tentamen (zoals vandaag :p ).

Zaterdag

Het grootste deel van de ochtend ben ik in het verzorgingstehuis te vinden, waar ik de koffieronde loop. Met mijn karretje met koffie, thee, limonade en de krant loop ik de kamers langs. Dit doe ik inmiddels al ruim twee jaar en het blijft enorm leuk en mooi werk om te doen.

Voor de lunch ben ik thuis en aan het einde van de middag ga ik weer weg, dit keer naar mijn werk in de supermarkt. Dit duurt niet heel lang, ik ben vaak al voor negen uur thuis.

Zondag

Op zondag ga ik weer naar de supermarkt, alleen dan de hele dag. Best pittig, maar de tijd vliegt. Aan het einde van de middag of pas in de avond, dat ligt eraan, ben ik weer thuis.

Zoals je kunt zien, zijn mijn weken behoorlijk vol. Een echt weekend heb ik eigenlijk niet. Het is verder wel prima vol te houden, ook omdat de meeste dagen op de uni niet van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat zijn. Mijn vrije tijd gaat doorgaans naar leren, bloggen en lezen.

2 thoughts on “Hoe ziet een doorsnee week eruit?

  1. Oh zo leuk dat je de koffieronde doet! Dat heb ik tijdens mijn studie ook gedaan in een verzorgingshuis. Ik zei laatst nog tegen Vin dat ik dat zo weer zou willen doen, ik vond dat echt heel leuk en gezellig.

    Like

Geef een reactie

