Recepten, Lijstjes

Bucket list vol recepten

bucket-list-recepten

Wanneer ik vijf minuten rondneus op het wereldwijde web, kom ik altijd minstens één recept tegen. Je hoeft niet eens foodblogs te volgen om dat resultaat te bereiken. Sterker nog: als je iets opzoekt over proteasomale degradatie floepst er zomaar een plaatje van een taart in je scherm. Of doe ik iets verkeerd? Hoe dan ook: in de tussentijd ben ik best wel veel dingen tegengekomen die ik graag nog zou willen maken.

Wat betreft eten ben ik heel makkelijk. De enige dingen die ik écht niet lekker vind, zijn blauwaderkaas, geitenkaas, koriander en custardvla. Verder word ik niet zo blij van pizzabodem en soep, hoewel sommige soepsoorten best lekker zijn. Die dingen zul je dus niet op onderstaand lijstje terugvinden. Vlees, vis, schaal- en schelpdieren ook niet, maar dat is omdat ik vegetariër ben.

Daar komt ‘ie:

Hartig

bulgur6
(bron: http://www.degroenemeisjes.nl/midden-oosterse-bulgur-salade/)

Midden-Oosterse bulgursalade

Voordat je denkt ‘nou Iris, kweenie’: kijk gewoon even naar de andere foto’s bij dit recept van de Groene Meisjes. Voedselfotografie is al heel erg moeilijk en salades zien er al gauw uit als een grote massa frutsels of als iets dat alles behalve realistisch is, dus ik werd erg blij van deze plaatjes. Zulke overvolle salades zijn helemaal mijn ding. Geen sla met een verdwaald stukje tomaat of komkommer, dat is iets voor bij het eten, maar gewoon een goed bord vol van dit en ik ben tevree.

zuurkoolwraps
(bron: http://ikbenirisniet.nl/2016/08/04/zuurkoolwraps)

Zuurkoolwraps met tempeh

Tempeh: lekker. Zuurkool: lekker. Samen op een wrap? Had ik niet verwacht, maar het lijkt me wel wat. Ik eet niet graag tig keer dezelfde combinaties, dus van zulke recepten kan ik erg blij worden. Sowieso plaats Iris heel vaak recepten die ik wel zou willen testen, maar het idee van een bucket list is dat het haalbaar is om allemaal te doen.

chili met zoete aardappel
(bron: http://ikbenirisniet.nl/2016/03/07/chili-met-zoete-aardappel/)

Chili met zoete aardappel

Laatst was ik ver voorbij etenstijd thuis en ik wilde snel iets warms en maaltijdwaardigs maken. Het werd een mengsel van een blik kidneybonen, een blikje maïs, een pot gesneden champignons, een paar gehalveerde snoeptomaatjes, Mexicaanse kruiden en peper. Heerlijk! Wel bijzonder lui om ‘zomaar’ te maken, al die potjes en blikken. Het deed me een beetje denken aan dit recept. Zoete aardappel lijkt me erg lekker met bonen. Stevige maaltijd waarschijnlijk, maar dat geeft niet.

Zoet

chocoladereep maken
(bron: http://glowofbeauty.nl/karamel-zeezout-repen/)

Zelf karamel/zeezout chocoladerepen maken

De combinatie van karamel met zeezout is sinds een jaar of twee enorm populair geworden. Meerdere merken kwamen met varianten met deze smaak, zo ook het bekende Tony’s Chocolonely. Nu is dat niet de goedkoopste chocolade die er bestaat en dingen zelf na proberen te maken is leuk, dus waarom zou je het niet gewoon doen? Ik zou ook heel graag de variant met pure chocolade, amandelen en zeezout willen fabriceren. Deze chocoladereep van Chickslovefood lijkt me ook errug lekker.

healthy brownies
(bron: http://glowofbeauty.nl/healthy-brownies/#more-20533)

Healthy three ingrediënt brownies

Kijk, als iets enorm simpel is móét ik het toch wel proberen? Letterlijk alleen bananen, cacaopoeder en pindakaas. Klaar binnen vijf minuten, twintig minuten de oven in en je hebt iets eetbaars dat waarschijnlijk enorm lekker is. Top.

Kinder Bueno milkshake

Ik ben altijd in voor experimenten en toen ik dit zag, was ik meteen geïnteresseerd. Meestal smaken mijn experimenten niet enorm bijzonder, maar dit kan haast niet misgaan. Mert heeft trouwens nog meer milkshakes die ik wel zou willen proberen.

Deze lijst had natuurlijk nog vele malen langer moeten zijn, want er is zo veel lekkers dat ik nog moet maken… Wat zou jij graag nog eens willen proberen?

1 thought on “Bucket list vol recepten”

Geef een reactie

