Ideeën, Overig

Warme chocolademelk en regen

herfst3

Toen ik vanochtend de gordijnen open schoof, was het herfst. De grond was bezaaid met bladeren in allerlei kleuren, er vielen wat verdwaalde regendruppels vanuit de bomen en de lucht had een onheilspellende kleur. Van de warmte van voorgaande dagen was niets meer over. Mijn korte broek kan voorlopig weer de kast in. Tijd voor iets nieuws.

herfst2

Gewapend met mijn camera ging ik naar buiten. Waar de wereld in de winter en het voorjaar grauw en in de zomer iets verdord kan zijn, is de herfst een seizoen met, hoe zal ik het eens zeggen, ‘kleurgarantie’. Foto’s maken is wel wat lastiger bij een donkergrijze lucht, maar tussen de buien door is het zeker de moeite waard om buiten een rondje te lopen.

herfst5

Het najaar is voor mij ook het begin van een periode met meer sfeer. Na een barre fietstocht door een regenbui is het bijvoorbeeld extra fijn om met een mok verse, warme chocolademelk, een dikke trui en een boek lekker even te zitten. Bovendien gebeurt er meer in het einde van het jaar. Klinkt misschien niet logisch, in de zomer gaan de meeste mensen op pad, maar (ik weet het, dat duurt nog een paar maanden) de feestdagen en de periode daarvoor zijn dingen waar ik zelf meer naartoe leef, ook al hebben Sinterklaas en Kerst voor mij niet meer dezelfde speciale betekenis als toen ik een klein meisje was. Trouwens, ik merk dat Halloween steeds populairder wordt. Dat lijkt me nog best een leuke toevoeging.

herfst6

 

Verder niet geheel onbelangrijk: eten is in het laatste deel van het het jaar een stuk interessanter. In de warme zomer heb ik vooral zin in koude, luchtige dingen, daar houdt het zo’n beetje op. Echter, als de appels van de appelboom in september/oktober eenmaal rijp zijn en de temperatuur serieus lager is, bak ik graag appeltaart en appelflappen en kook ik geregeld warme chocolademelk. Niet te vaak, dan gaat het speciale er snel vanaf, maar de geur van warme appels en kaneel maakt me enorm blij. Soms ga ik gewoon voor de oven zitten en staren naar hoe de taart een goudbruine kleur krijgt. Het schrijven van dit artikel wordt nu ontzettend zwaar ;)

herfst7

Ik trok vanochtend de kastdeur waarachter mijn winterkleren liggen open en ik keek tussen mijn collectie truien. Die wil ik ook heel graag weer aan, want het voelt zo knus en het markeert weer het begin van iets nieuws.

Nog even.

4 thoughts on “Warme chocolademelk en regen”

Geef een reactie

