This was week 36 ~ Nieuw leven, nieuwe rubriek en verwondering

this-was-week-36-nieuw-leven-nieuwe-rubriek-en-verwondering

Afgelopen week was compleet anders dan alle voorgaande weken en dat heb ik geweten. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit zo goed geslapen. Niet omdat ik alle veranderingen saai vond, integendeel. Het was top.

Zondag 4 september

Ik werkte de hele dag en ik heb mezelf wel 0 keer gebrand aan de oven! Deze dag gaat de boeken in als historisch. Oké, ik moet wel bekennen dat ik mezelf iets brandde aan een heet stokbrood.

Maandag 5 september

De eerste dag school! Het was oprecht interessant en leuk, veel beter dan de middelbare school. Natuurlijk ken ik een groot deel van mijn vrienden daardoor, maar de lessen vond ik grotendeels niet zo. Ik wist toch al dat ik Geneeskunde wilde doen, dus een heleboel lesstof was voor mij niet nuttig.

Na de lange dag op de uni was ik wel enorm moe, iets wat me de afgelopen weken niet was overkomen. Ik denk dat dat te maken heeft met dat ik in de vakantie redelijk doelloos rondliep, nadenken was niet echt nodig.

studieboekenMijn boekenrij groeit intussen steeds een beetje door…

Dinsdag 6 september

Na de eerste dag school meteen de eerste dag vrij. Niet dat ik alleen maar lang leve de lol rondhobbelde, nee, ik ben serieus aan de slag geweest. Klein probleempje: mijn concentratie wil niet van de grond komen. Na drie maanden vakantie is het klaarblijkelijk tamelijk ingewikkeld om mijn hersenen zodanig te activeren dat er enige kennis in gestopt kan worden. Opmerking twee is dat ik wél nog steeds omslachtige zinnen met mooie woorden kan produceren. Wat dat betreft vraag ik mezelf nog wel eens af waarom ik niet alsnog voor een talige opleiding heb gekozen, maar dat zou ik echt niet lang volhouden. Het moet immers nog wel een beetje leuk blijven ;)

Woensdag 7 september

Ik blijf me constant verbazen over de universiteit. De medische bibliotheek bijvoorbeeld, die is gewoon echt stil! Dat gebeurde in de mediatheek van de middelbare waarschijnlijk alleen buiten de openingstijden om.

rozenbottel

Zou het mogelijk zijn om zelf Roosvicee te maken? In de originele variant zit een vrachtwagenlading suiker, in combinatie met suikerziekte is dat geen goede plan (om eventuele misverstanden uit de weg te helpen: ik mag alles eten en in principe ook alles drinken, alleen vloeibare suiker doet hele rare dingen met mijn bloedsuiker en dat is niet echt fijn).

Donderdag 8 september

Een groot deel van de ochtend was ik vrij en ik weet nooit zo goed wat ik met die tijd moet doen. Ik kan natuurlijk wel een boek erbij pakken en leren, maar dan zit ik altijd op de klok te kijken van ‘nog twee uur’, ‘nog een uur en drie kwartier’, enzovoorts. Ik probeerde ook het artikel van vrijdag te maken, alleen mijn laptop hield er ineens mee op. Echt, ik heb een fijne laptop, maar op de een of andere manier gaat de tweede helft van de batterij veel sneller leeg dan de eerste.

Ik had twee practica en gelukkig was ik eerder klaar dan verwacht, want in het oude scenario had ik hoogstens tien minuten om sportkleding aan te doen en te eten. Ik had namelijk de eerste dansles van het seizoen en het is een beetje onhandig om die meteen te missen (ik heb sowieso een hekel aan dingen missen, maar dat geheel terzijde). Dansen was leuk, hoewel het heel gek voelde. Het deed me denken aan de middelbare school, het leven van voor de vakantie en dat klopt niet met hoe het nu is.

Vrijdag 9 september

Wonderlijk: ik zat in de bus naar huis en er stond gewoon een raam open. Frisse lucht. Ademen. Volgens mij was het het beste ritje ooit, I kid you not.

Zaterdag 10 september

studeren

’s Ochtends gewerkt, ’s middags geleerd, ’s avonds gewerkt. Voor mij gevoel voerde ik helemaal niets uit, wat natuurlijk compleet niet het geval was, maar ik sliep in ieder geval al voordat mijn hoofd het kussen aanraakte.

Fancy woord van de week

Aangezien ik Geneeskunde studeer en daar het nodige medische jargon tegenkom, leek het me wel leuk om een rubriekje in het leven te roepen waarin ik wekelijks een medisch woord bespreek dat heel interessant klinkt. Grappig om te weten, handig voor galgje, Wordfeud, Scrabble of om indruk te maken. Deze week: efflorescentie(s), ook wel ‘bloeiwijze’ genoemd. Dit is een dermatologische term die slaat op hoe een bepaalde abnormale plek op de huid eruit ziet. Zie je bijvoorbeeld bultjes/schilfers/blaasjes of een gekleurde vlek? Dit zijn allemaal efflorescenties.

Geef een reactie

