Ideeën, Persoonlijk, Tips

1 jaar vegetariër: wat ik ervan vind + tips

Belegde megacracker

Het is voor mijn gevoel gek om mezelf vegetariër te noemen. Ik denk nog steeds dat het iets is wat andere mensen zijn, niet ik. Toch ben ik een jaar geleden gestopt met het eten van vlees en vis. Daarom wilde ik graag mijn ervaringen delen.

Vragen stellen kan nog steeds!

Vegetariër/pescotariër/veganist/jaïnist

Vegetariër zijn betekent dat je zowel geen vlees als geen vis eet, dus eigenlijk niets waar een dier voor dood hoeft te gaan. Mensen die wel vis en geen vlees eten zijn dus geen vegetariërs, maar pescotariër. Een veganist eet helemaal niets dat van een dier afkomt, dus ook geen melk en honing. Dat laatste is best extreem, maar het kan nog ingewikkelder. Iemand die het jaïnisme aanhangt eet ook geen plantenwortels, omdat de plant niet meer kan groeien zonder die delen. Verder eten jaïnisten geen voedsel dat schadelijk kan zijn voor de omgeving. Ik geloof niet dat ik dat ooit vol zou houden :)

Waarom ik vegetariër ben geworden

Het eten van vlees en vis heb ik altijd al een beetje gek gevonden. Je doodt andere dieren om ze vervolgens op te eten, terwijl je het niet nodig hebt. Ik bedoel: ik ben vegetariër en ik leef nog steeds, samen met mij nog miljoenen andere mensen.

Daarnaast woon ik van jongs af aan tussen weilanden met koeien. Het leek me als klein meisje al een naar idee om een koe op je bord te hebben die een week geleden nog aan je hand stond te snuffelen. Op een gegeven moment vond ik dat een hypocriete gedachte, want dan zou een anonieme koe wel op je bord mogen liggen en dat is niet logisch.

Tot slot zijn er nog wat redenen die niet per se de doorslag gaven om geen dieren op te eten, maar wel het noemen waard zijn. De productie van vlees kost bijvoorbeeld behoorlijk wat (drink)water. Als je een plant eet, geef je de plant water en heb je direct voedsel, terwijl je voor het eten van vlees eerst planten moet bewateren, vervolgens wordt er diervoer van gemaakt (kost ook water) en tot slot moet je het dier ook nog water geven. Na het slachten wordt er trouwens ook water gebruikt.

Mijn ervaring

De ‘omschakeling’ is me heel erg meegevallen. Thuis at ik normaal vaak groente+aardappels+vlees en de enige verandering is dat het vlees nu een vleesvervanger is. Ik eet overigens niet altijd vleesvervangers, maar het is wel lekker voor de afwisseling. Verder eet ik meer peulvruchten, zoals bonen en linzen. Qua broodbeleg is er zat keus naast vleeswaren, soms eet ik vegetarische vleeswaren zoals filet americain, vegasalami en vegasmeerworst.

Vegapaté

Dat is meteen ook hetgeen wat ik het leukst vind: het experimenteren. Ik eet nu veel meer nieuwe dingen dan eerst en ik maak zelf dingen als hummus en vegabonenburgers. Ik zag in de winkel ook vegasaucijzenbroodjes, die wil ik ook graag proberen.

Wat verder handig (en soms onhandig) is, is dat je in restaurants minder keuze hebt. Een jaar terug twijfelde ik veel te lang over alle opties, nu is het snel duidelijk. Het is wel lastig dat ik geen geitenkaas lust, terwijl dat in de meeste vegetarische gerechten wel verwerkt wordt.

Het enige dat ik lastig vind, zijn feestjes van anderen. Zeker bij barbecues, dan is driekwart van je maaltijd vlees. Gelukkig is er altijd wel een oplossing te bedenken. Soms blijkt het zelfs zo te zijn dat er aparte dingen in zijn geslagen, erg fijn.

Tips & tricks

Let op ijzer en vitamine B12

Deze twee dingen zitten voornamelijk in vlees en vis. Aan redelijk wat vleesvervangers zijn deze stoffen toegevoegd. Spinazie bevat wel veel ijzer, maar je lichaam is niet zo goed in het opnemen van plantaardige ijzer. Bij peulvruchten gaat het iets beter, maar een tablet met ijzer en vitamine B12 is zeker niet overbodig als je eerdergenoemde dingen niet zo vaak eet. Kost niet veel, voor minder dan vier euro heb je al een potje.

Verborgen vlees

Gelatine wordt gemaakt van botten en is dus niet vegetarisch. De rode kleurstof E120, ook wel karmijn genoemd, is een stof die wordt gewonnen uit fijngestampte schildluizenschildjes (echt waar!). Snoep, rode M&M’s en roze koeken zijn dan ook meestal niet vegetarisch.

Vleesvervangers met korting

Kijk in de supermarkt of je vleesvervangers met 35% korting ziet liggen. Die zijn minder lang houdbaar, maar in de vriezer zijn ze zeker nog drie maanden goed.

Goedkopere ijzer+B12

Koop de tabletten tijdens een 1+1 gratis actie, daar heb je veel profijt van.

Vragen mag

Als je in een restaurant geen vegetarische opties ziet, betekent dat niet dat je beter weg kunt gaan. Je kunt altijd vragen of de koks het vlees of de vis wil weglaten of vervangen door bijvoorbeeld extra kaas/groenten/een ander gerecht dat misschien niet op de kaart staat. Willen ze niet naar je luisteren? Dan kun je beter wel weggaan, want dan is het een bijzonder slecht restaurant.

Wat ik tot slot nog wil zeggen, is dat het geen enorme, lastige of ingrijpende verandering is. Het is mij in ieder geval heel erg meegevallen. Wil je nog iets weten? Stel dan vooral vragen in de comments.

6 thoughts on “1 jaar vegetariër: wat ik ervan vind + tips”

  1. Ik denk er nu al meer dan een jaar aan om vegetariër te worden, maar zolang ik nog thuis woon lijkt het me gewoon niet zo handig om dit door te zetten. Sowieso wil ik het wel worden als ik op kamers woon en ook nu als ik de kans krijg om vegetarisch te eten, doe ik dat al. Jouw verhaal en tips komen dan ook heel goed van pas♥ Xxx

    Like

    1. Dat verhaal klinkt bekend :) Mijn moeder vond het in eerste instantie geen goed plan als ik thuis al vegetariër zou worden, maar toen ik al iets van een jaar geen vleeswaren meer at en zo mogelijk vlees en vis meed, stemde ze toch toe. Uit huis gaan is misschien wel het allermakkelijkste moment om vegetariër te worden.

      Liked by 1 persoon

      1. Vleeswaren eet ik nu ook eigenlijk nauwelijks meer en volgens mij weet mijn moeder ook wel dat ik het liefst zo min mogelijk vlees eet, maar volgens mij vindt ze het niet zo een goed idee om nu helemaal te stoppen met vlees eten :/ Xxx

        Like

Geef een reactie

