Persoonlijk

Een gebruiksaanwijzing van jezelf

Persoonlijke gebruiksaanwijzing

Afgelopen woensdag kreeg ik de nieuwe Flow in handen. Tussen de bladzijden zat iets aparts geplakt dat meteen mijn aandacht trok: een gebruiksaanwijzing die je zelf moet invullen, over… Jezelf. Het leek me eerst een gek idee, tot ik de invulkaart wat beter bekeek en besloot dat het toch een best leuk idee is. In dit artikel laat ik een paar onderdelen van de gebruiksaanwijzing zien, met natuurlijk mijn invulling.

Disclaimer: dit artikel is helemaal #nospon. Ik vind de Flow gewoon een fijn tijdschrift.

Waar ik gevoelig voor ben Gevoelig voor

Van al deze opties zou ik er best veel aankruisen, nu ik er zo naar kijk. Lawaai sowieso, want ik houd ervan als het zo nu en dan eens lekker stil is. Kritiek zou er ook bij moeten: ook al geeft iemand opbouwende kritiek en weet ik dat het bedoeld is als advies, dan krijg ik er alsnog een beetje een ongemakkelijk gevoel van. Verder kan ik echt niet tegen onrecht en leugens. Eer vind ik ook iets lastigs. Ik heb er namelijk een hekel aan om in de spotlights te staan. Tot slot zou ik ‘muziek’ ook aanvinken, want er zijn een aantal nummers waar ik een hekel aan heb, dus wanneer ik die hoor word ik er niet bepaald blij van ;)

De meest voorkomende storingen

Storingen

Deze vind ik ook heel leuk: veelvoorkomende ‘storingen’. Ik ga ze niet allemaal af (3000 woorden later…), dus ik pik er een paar uit, te beginnen met ‘ik raak gestrest’. Dat gebeurt als ik heel veel dingen nog moet doen en niet weet waar ik als eerste aan moet beginnen. Ook al werkt het vaak om dan een lijstje te maken, dan nog voel ik de druk van al die andere taken die nog niet afgerond zijn. ‘Ik slaap slecht’ komt weinig voor, maar als ik toch een keer de klok alle uren hoor slaan, word ik ziek. Het verdwijnt altijd na slechts één nacht, wat erg fijn is. De laatste, ‘ik explodeer’, komt voor als dingen opeens gebeuren. Organiseer maar geen surpriseparty voor mij, daar kan ik niet tegen, hoe lief het ook bedoeld is.

Zo ga ik aan

Zo ga ik aan

Ik krijg niet steeds van dezelfde dingen energie (was de mens maar zo simpel als een machine). Toch zijn er een aantal dingen die meestal wel werken. De eerste is dansen. Na een dansles voel ik me ontspannen en vol energie tegelijk. Verder is de zon ook – letterlijk en figuurlijk – een grote energiebron. Met het juiste weer voel ik me af en toe net een zonnepaneel. De laatste belangrijke energiebron is mijn vriendengroep en alle andere mensen waar ik blij van word. Wie krijgt er nou geen energie van een lachbui?

T.H.T.:

Datum gebruiksaanwijzing

Het laatste waar ik het over wil hebben is eigenlijk geen vraag, hoewel het ook een belangrijke zaak is. Tot wanneer is deze gebruiksaanwijzing eigenlijk geldig? Als je deze vraag op een andere manier formuleert, staat er eigenlijk ‘Wanneer ben je veranderd?’. Je moet immers veranderen om al het eerdere ongeldig te maken. Ik weet het niet. Twee jaar? Twintig jaar? Misschien moet ik hem een paar keer herlezen, dan weet ik het het beste.

Waarvan ga jij ‘aan’?

Geef een reactie

