Zo min mogelijk

Minimalisme

Zolang ik als ik me kan herinneren, vind ik het prettig om mijn eigen plek opgeruimd en netjes te houden (niet dat dat altijd zo is, wanneer ik haast heb gooi ik alles net zo lief in een hoekje en tijdens toetsperiodes wil je écht niet weten hoe de boel eruit ziet). Alleen, sinds ongeveer een jaar betrap ik mezelf erop dat ik steeds vaker video’s kijk van mensen die hun huis volledig minimalistisch inrichten en dat me dat best wel wat lijkt. Minder spullen, meer ruimte: zou dat lukken?

Minimalisme

Als je een minimalistische levensstijl wilt, betekent dat niet dat je al je bezit de deur uit moet. Sommige mensen doen dat wel, dan hebben ze bijvoorbeeld alleen de apparatuur, meubels en andere spullen die ze nodig hebben om te overleven. Beetje te veel van het goede als je het mij vraagt, maar goed.

Het idee van minimalisme is dat je met ‘minder’ jezelf minder zorgen hoeft te maken om dingen. Simpeler gezegd: als je het niet hebt, kunt je je er niet druk om maken. Ik heb in de eerste zin het woord ‘minder’ tussen aanhalingstekens gezet omdat ik niet per se minder spullen bedoel. Een kleine opsomming van wat er allemaal wel mee wordt bedoeld, aldus de meeste minimalisten:

  • Minder spullen. Bewaar alleen de dingen die je echt de moeite waard vindt om te hebben.
  • Minder afspraken, dus minder stress. Vermijd activiteiten waar je een gejaagd gevoel van krijgt.
  • Minder financiële problemen (minder geld uitgeven). Stop geld in het afbetalen van eventuele schulden en koop geen dingen die je niet daadwerkelijk nodig hebt.
  • Minder energieslurpende taken/vrienden/andere dingen. Een soort sociale opruiming dus.
  • Minder keuze. Sommige minimalisten beperken hun garderobe tot een paar outfits die ze per seizoen afwisselen (zoek maar eens op ‘333 challenge’: 3 maanden lang slechts 33 kledingstukken dragen). Anderen projecteren dit idee ook op hun voeding. Ze eten iedere dag hetzelfde als ontbijt en lunch en wisselen een paar maaltijden af als diner. Dit is echt voor die hards.

Het klinkt vrij extreem, maar bedenk dat dit bedoeld is als richtlijn.

Mijn eigen project

Wat betreft eten en kleding ga ik toch liever mijn eigen gang, maar het ‘ontspullen’ staat me wel aan. Sinds ik zomervakantie heb, ben ik daar al flink mee aan de gang geweest. Zo kwam ik heel wat spulletjes tegen waar ik nooit wat mee doe en niets mee heb. Babykaartjes die mensen aan mijn ouders stuurden, boeken die ik niet meer ga lezen, frutsels die je ‘voor de mooi’ neerzet en alleen maar af moet stoffen: hop, vuilnis/plastic afval/oud papier/doneren.

Bureau

Dit is tot nu toe goed gelukt. Mijn bureau bevat alleen een gedroogde roos in een fles ter decoratie (mini-DIY: laat een roos een tijdje rechtop in een vaas zonder water staan, leg de roos plat als ‘ie droog begint te worden, zet hem in een fles en doe er een paar mooie veren bij). De theemok stond er alleen om thee uit te lurken tijdens het foto’s maken ;)

Erg makkelijk is het niet. Spullen die ik al heel lang heb of die ik van bepaalde personen heb gekregen zijn lastig om weg te doen. Daar is ook een minimalistische term voor: ‘emotionele lijm’. Het losweken daarvan is best lastig :) Over een tijdje hoop ik mijn doel bereikt te hebben en dat zal ik natuurlijk hier delen.

Nu ben ik benieuwd: zou het wat voor jou zijn? In hoeverre zou je een minimalistische levensstijl willen hebben?

5 thoughts on “Zo min mogelijk

  1. Ik vind het heel knap dat je dit doet. Uiteindelijk bewaar ik veelte veel spullen waar ik nooit wat mee doe, maar telkens als ik op het punt sta die spullen weg te doen popt er weer wat in mijn hoofd op wat ik er mee zou kunnen doen. Hihi, oeps. Gelukkig is het niet zo erg dat ik een verzamelwoede heb. Xxx

    Like

    • Dat herken ik heel erg, bewaren voor ‘je weet nooit waarom’ is iets wat ik nog steeds wel eens doe. Ik probeer me nu voor te stellen wat ik ermee kan doen en of dat daadwerkelijk gaat gebeuren, hoewel het voorwerp dan nog vaak in een laatje belandt ;)

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

