Overig

Mijn haarroutine

Mijn haarroutine

Met make up ben ik dagelijks niet enorm veel bezig, ik besteed meer tijd aan mijn haar. Staart, los, scheiding verplaatsen, vlechten, tutorials nadoen, experimenteren… Pas als het bloed echt uit mijn armen gestroomd is (poging 104 om in te vlechten), stop ik. In dit artikel lees je meer over wat ik allemaal met mijn haar doe.

Mijn haar

Haar in staart

Ik heb dik, lang en veel bruin haar, het weegt dus ook aardig wat. Als ik het in een staart draag, kun je goed zien hoeveel het is. De camera focust hier blijkbaar liever op zichzelf. Hm.

Mijn haar is nog nooit geverfd of gebleekt geweest. Wel heb ik in een ver verleden een pony gehad en mijn haar was nog nooit zo lang als het nu is. Ik wil namelijk graag goede vlechten kunnen maken en met kort, dik haar ziet dat er een beetje apart uit, net alsof er iets fout is gegaan tijdens het maken van een knot.

Dagelijkse verzorging

Bovenaan het artikel zei ik dat ik meer tijd aan mijn haar besteed dan aan make up, waardoor het misschien lijkt alsof ik een uur bezig ben, maar dat is niet zo. De lijst met spullen die ik dagelijks gebruik is dan ook schokkend lang, komt ‘ie:

  • Een haarborstel

Erg hè? Ik draag doorgaans helemaal geen make up, dus dan is twee keer per dag een borstel door je haar halen relatief gezien een langdurige klus. Ik borstel mijn haar ook maar heel kort, als de klitten eruit zijn vind ik het prima. Verder controleer ik of mijn scheiding nog een beetje recht is en ik probeer er iets van volume in te kneden.

Wassen

Sebamed pH 5,5

Een tijd terug zette ik een artikel online over mijn experimenten met vervangers voor shampoo. Ik heb toen een half jaar geen shampoo gebruikt, daarna ben ik mijn haar gaan wassen met koolteershampoo van de dermatoloog (ook verkrijgbaar in sommige winkels). Toen dat op was ben ik overgestapt op shampoo van Sebamed, de pH5,5-variant. Deze shampoo bevat geen SLS en stript dus niet de buitenste laag van je haar af. Ik moet zeggen dat ik de koolteershampoo fijner vond, hoewel ik me voor kan stellen dat de geur daarvan in eerste instantie een beetje vreemd is. Beide shampoos zorgen er wel voor dat mijn hoofdhuid minder gevoelig is. De koolteershampoo verwijdert ook een deel van de roos, maar dan moet je je haar wel eindeloos uit willen spoelen (waar ik het geduld niet voor heb).

Op het moment lukt het me om mijn haar eens in de twee weken te wassen. Tussendoor spoel ik het nog een keer uit met alleen water, zodat stof en dergelijke niet blijft zitten. Na ongeveer een week wordt mijn haar iets vet en als het echt vet is (1-3 dagen voor wasbeurt), gebruik ik maizena als droogshampoo. Ik wil steeds minder vaak mijn haar wassen, totdat het niet meer vet wordt. Mocht dat ooit lukken, dan wil ik ook stoppen met shampoo.

Dat is het eigenlijk! Ik gebruik verder geen haarproducten, stijl-/krultangen of föhns. Heel simpel. O ja, op de foto’s is de laatste wasbeurt drie dagen geleden.

2 thoughts on “Mijn haarroutine”

Geef een reactie

