Overig

Ik & mijn jungle

Ik&mijn jungle

Als ik bedenk hoe ik mijn droomhuis zou inrichten, kom ik altijd op ongeveer hetzelfde neer. Veel licht, zachte stoffen, zwart/wit/grijs met één accentkleur, houten details en als laatste: planten. Zo veel als er in eerdergenoemd huis passen. Een paar jaar geleden zou dit ondenkbaar zijn geweest, ik hield namelijk geen plant in leven. Gelukkig is daar verandering in gekomen.

De eerste plant die ik ooit kreeg was een minihortensia van mijn tante. Een schattig klein roze plantje in een evenzo schattig potje. Helaas gaf de hortensia al snel de geest. Volgens mij was ik toen nog maar negen jaar oud en lang niet bezig met planten, maar ik vond het wel jammer toen ik erachter kwam dat de groene bladeren allemaal bruin en verdord waren. Daarna plukte ik buiten wel eens koolzaadbloemen of fluitekruid die ik in een bakje met water zette, wat natuurlijk geen succes was.

Klompjes

Een aantal jaar later had mijn moeder planten over die niet meer in de woonkamer pasten. Ik vond het zonde dat ze ze buiten wilde zetten, dus ik nam ze mee naar boven. Het werd toen een stuk groener op de zolder, aangezien het niet zomaar een paar plantjes waren, maar sanseveria’s van ieder minstens een halve meter hoog. Ik gaf ze soms wel water, soms niet en blijkbaar vonden ze dat prima.

CIMG2484

Even later kreeg ik weer drie ‘restplantjes’, alleen dit keer waren het veeleisende exemplaren. ‘Halfschaduw en regelmatig water geven’, aldus het etiket. Uitdaging aangenomen. Om het mezelf makkelijker te maken, zette ik ze bij elkaar in een oude fruitschaal. Vanzelfsprekend ging het vanaf dat moment bergafwaarts :) Ach ja, ik heb er nog wel een oude foto van. Op dat moment had ik wel al een tijd een vetplant die ik leven kon houden. Misschien hielp het dat het een glow in the dark plant was (echt waar, hij gaf licht in het donker). Inmiddels is de verf eraf, maar hij leeft nog.

Zebragras

Anderhalf jaar terug overleed mijn oma. Zij was echt bijzonder goed in het in leven houden en soms zelfs (bijna) tot leven wekken van welke plant dan ook. Haar huis stond vol met allerlei planten. Er bleven een paar zielige exemplaren over die ik mee heb genomen. Een wonder geschiedde: ik hield ze allemaal in leven.

FicusStekje

Van de ficussen heb ik zelfs een succesvol stekje laten groeien (van het zebragras ook, maar die plant vormt zelf stekjes, dus daar ligt geen uitdaging).

Herlevende plant

Bovendien wekte ik een plant (links) weer tot leven, dat is me ook nog nooit eerder gelukt. Ik begon toen echt van planten te houden.

27 april

Plantenlandschap van ‘opknapplanten’.

Plantjes Intratuin

Sindsdien groeit mijn verzameling planten letterlijk en figuurlijk door. Bij de Intratuin heb ik pas nog drie plantjes (uit zo’n ‘3 voor 3,50 euro’-bak) uitgezocht.

Avocado

En o ja, herinner je mijn avocado nog?

Cactus

Vorige week kwam mijn oom nog met vier cactussen, waarvan ik er twee heb geadopteerd (wat ik trouwens heb geweten tijdens het verpotten, wat een prikbende!). Eigenlijk staat het al een beetje vol, maar dat boeit niet. In mijn plantenasiel is altijd ruimte. Ik heb dan ook nog een aantal planten op mijn wish list staan. Bijvoorbeeld zo’n hele grote gatenplant. Die adopteer/koop ik bewust toch maar niet, want dan moet ik mijn bed de deur uitdoen ;)


Houd jij (van) planten (in leven)? Ik ben benieuwd! :)

Geef een reactie

