Experiment: zelf vegaburgers maken van bonen

Vegaburgers van bonen

Sinds ik vegetariër wilde zijn, neus ik in de supermarkt altijd tussen de vleesvervangers. Een paar jaar terug stelde dat nog niet zoveel voor, maar de laatste tijd zijn er best creatieve producten op de markt gekomen. Daarom vroeg ik me af of je zoiets niet zelf kunt maken. Ik ging de uitdaging van mezelf aan en keek of het lukte.

Het uiteindelijke recept vind je onderaan dit artikel.

Nu ben ik niet helemaal willekeurig iets gaan doen, dat zou me nooit lukken. Ik heb een aantal simpele recepten opgezocht en daar min of meer het gemiddelde van genomen. Ik had natuurlijk een bestaand recept na kunnen doen, maar het probleem daarbij zit in de bonen. Ik gebruik gedroogde bonen, terwijl de vrijwel alle kookboeken en websites uitgaan van bonen uit blik. Hierdoor weet je niet hoeveel bonenvocht je erbij moet laten zitten als je zelf de bonen kookt.

Voor mijn recept ging ik uit van 250 gram gare bonen/erwten/linzen, 40 gram havermout, een ei, een ui en alle kruiden waar ik zin in had.

De boontjes

Gekookte bonen

Gedroogde bonen moeten weken in een flinke laag water, anders kun je er niets mee. Ik had de keuze uit onder andere zwarte bonen, kikkererwten, belugalinzen en adukibonen. De laatste hoefde het kortst te weken volgens de verpakking (een nacht), dus daarom koos ik die. De volgende ochtend kookte ik de bonen iets minder dan een uur, waarna ze er zo uitzagen. Hm, iets meer dan gepland.

Na wat onderzoek met een weegschaal bleek dat nogal een understatement: ik had 1,1 kilo gare bonen in plaats van 250 gram. Driemaal raden wie de komende twintig jaar vegaburgers eet… Nee hoor, het is eigenlijk wel handig. Nu heb ik een voorraad in de vriezer liggen. De druk om het project te laten slagen werd wel wat groter.

De rest

Ingrediënten vegabonenburgers

Vanwege de grotere hoeveelheid bonen heb ik het beginrecept verviervoudigd, dus ik voegde 4 eieren, 4 uien en 160 gram havermout toe. Daarnaast zie je een flinke scheut chilivlokken, kerrie, zwarte peper, kardemom, zout, ras el hanout, couscouskruiden en een kruidenmengsel voor curry madras toe. Dat had niet echt een reden, het leek me gewoon wel lekker. Ik had trouwens geen zin om de uien helemaal fijn te snijden, aangezien ik het gebeuren toch ging pureren. De uien waren ook behoorlijk scherp, mijn ogen voelden het verschil al na de eerste keer snijden. Op zich niet erg, aangezien mijn ogen soms droog en geïrriteerd zijn. Nu waren ze tig keer zo geïrriteerd, maar zeker niet meer droog, yay!

Bonenpuree vegaburgers

Ik pureerde de boel met de staafmixer. Dat ging wat moeizaam, dus ik deed er een paar eetlepels water bij. Daardoor ging het mixen beter, alleen werd het mengsel te nat. Op het laatste moment voegde ik extra havermout voor de stevigheid.

Vegabonenburgers

Toen maakte ik de testburger. De bonenpuree bakt snel mooi bruin en blijft goed aan elkaar zitten. Als je de burger doorsnijd, ziet het er precies uit als een hamburgers. De smaak was ook goed, alleen ik vond dat er meer kruiden in konden. Wat me ook opviel, is dat het niet echt naar bonen smaakte, handig voor als je bonen/erwten/linzen niet zo kunt waarderen.

Vegabonenburgers rauw

Van de rest van het mengsel vormde ik ballen (ter grootte van een klein uitgevallen tennisbal), verpakte ze in plasticfolie en deed ze in een grote zak in de vriezer. Zo kan ik ze er per stuk uithalen.

Het uiteindelijke recept
Voor ongeveer 20 burgers

Ingrediënten

  • 500 gram gedroogde (aduki)bonen/erwten/linzen
  • 170 gram havermoutvlokken
  • 4 uien
  • 4 eieren
  • peper
  • zout
  • kruiden naar smaak (minstens een afgestreken eetlepel als je het goed wilt proeven)

Werkwijze

  1. Laat de bonen/erwten/linzen volgens de aanwijzingen op de verpakking weken in een pan water (bonen erin, water tot vlak onder de rand) en kook ze zolang als op de verpakking aangegeven staat.
  2. Voor als je een blender/staafmixer gebruikt: snijd de uien in kwarten en mix 150 gram havermout, de uien, de eieren, peper, zout, kruiden, bonen en 50 mL water door elkaar. Als het mengsel egaal gemixt is, voeg je de rest van de havermout toe. Voor als je een aardappelstamper/handmixer gebruikt: snijd de uien fijn en mix 150 gram havermout, de uien, de eieren, peper, zout, kruiden, bonen en 50 mL water door elkaar. Als het mengsel egaal gemixt is, voeg je de rest van de havermout toe.
  3. De ontstane bonenpuree moet de textuur van nattige aardappelpuree hebben. Is het veel natter? Voeg dan extra havermout toe. Als het mengsel erg droog is, voeg je water toe.
  4. Verdeel de puree in ongeveer 20 balletjes (ter grootte van een kleine tennisbal). Wikkel de balletjes die je niet meteen gaat gebruiken in plasticfolie en leg ze in de vriezer. Het bakken gaat precies hetzelfde als bij gewoon vlees, je moet alleen de deegbal platdrukken tot een lapje van een ruime centimeter dik. Om en om bruin bakken en voilà: een zelfgemaakte vegabonenburger.

Ook lekker: verdeel een deegbal in kleine brokjes/reepjes voor vegabonenwokstukjes. Prachtig woord.

One thought on “Experiment: zelf vegaburgers maken van bonen

Geef een reactie

