Gereviewd/getest, Tips

De leek en de camera ~ Moet je een dure camera hebben?

De leek en de camera - Moet je een dure camera hebben

Toen ik bijna twee jaar geleden ben begonnen met bloggen, wist ik zo goed als niets van fotografie. Ik had dan ook geen fancy camera met tientallen opties. Al mijn foto’s maakte ik met een simpel cameraatje. Inmiddels heb ik die verruild voor een spiegelreflexcamera, wat ik een verbetering vond, maar op zich was mijn oude camera ook heel handig of zelfs beter. In dit artikel vertel ik wanneer je nu echt een duur ding aan moet schaffen of dat de camera van je telefoon prima is.

Zoveel opties…

Als je niet heel veel weet van fotografie, is het niet handig om meer dan tien, twintig mogelijkheden te hebben. Die ga je waarschijnlijk toch niet gebruiken. Pas wanneer je iets meer wilt dan de doorsnee opties (kleurfilters en een paar scherpstelkeuzes), is het handig om een andere camera te nemen.

Hoe moet het mee?

Compactcamera’s hebben hun naam met een reden: ze zijn compact. Een spiegelreflex is daarentegen vrij groot, zeker als je er een grote lens op zet. Wil je meer dan één lens, dan moet je een cameratas erbij kopen die ruimte heeft voor de camera en beide lenzen. Op sommige compactcamera’s kun/moet je ook lenzen draaien, dus let dan goed op.

Wat wil je op de foto hebben?

Het onderwerp zelf maakt hierbij niet zoveel uit, maar wel of het ver weg of dichtbij is. Camera’s zonder lenzen kunnen vrij ver in- en uitzoomen en scherpstellen, maar een camera met lens die gemaakt is voor die afstand maakt vaak mooiere foto’s (denk aan scherp object, wazige achtergrond). Voor dichtbij zou ik een 18-55 mm lens kiezen, voor ver weg bijvoorbeeld een 70-200 mm lens. Trouwens, als je een lens voor dichtbij kiest, kun je nog steeds goede ‘ver-weg-foto’s’ maken en andersom.

Pas op voor Photoshop

Heb je megamooie foto’s gezien en denk je dat je een hele professionele camera daarvoor moet hebben? Nee hoor, het meeste is bewerkt. Van een scherpe foto die verder niet heel goed gelukt lijkt, kun je nog steeds een kunstwerk maken. De helderheid omhoog gooien maakt vaak al een groot verschil. Je hoeft daarvoor geen ingewikkelde programma’s te kopen, online bewerken kan ook. Ik gebruik bijvoorbeeld PicMonkey, een vrij eenvoudig programma waar je best veel mee kunt. O ja, wat ik ook heel handig daaraan vind is dat je geen account aan hoeft te maken.

Alternatieven

Wil je iets anders qua foto’s, maar vind je het niet nodig om een nieuwe camera te kopen? Investeer dan in props: spullen die een simpele foto net even iets extra’s kunnen geven. Een schijf van een boomstam (zoals op de foto hierboven, thanks Juul!), (nep)bloemen of bijvoorbeeld kralen zijn goede opties, maar je kunt ook op pad gaan en zoeken naar blaadjes, dennenappels, schelpen, kiezelstenen, veren, stukken boomschors, takjes… Een wit laken of een groot vel wit papier is altijd een goede achtergrond. Veel succes!

1 thought on “De leek en de camera ~ Moet je een dure camera hebben?”

Geef een reactie

