Dingen die ik totaal niet ga missen aan de middelbare school

Dingen die ik totaal niet ga missen aan de middelbare school

Volgend jaar ga ik naar de universiteit, dus ik kan nu afscheid nemen van de middelbare school. Hoewel, ‘afscheid nemen’. Sommige dingen ga ik toch echt niet missen. 

Van de hak op de tak

Eerst Frans, dan natuurkunde, daarna tekenen en vervolgens wiskunde. Voordat je aan het ene gewend bent, moet je weer door naar het andere. De lesuren duurden namelijk drie kwartier. Bovendien lagen de onderwerpen vaak erg ver uit elkaar. Met huiswerk maken is dat ook erg irritant. Was. Ha.

Strakke controle

Te laat komen betekende dat je een briefje moest halen bij de conciërge en dat je ’s middags moest vegen. Drie keer te laat was volgens mij een vierkant rooster (van 08.00-16.30 op school blijven) en zo stapelde dat zich op. Sommige leraren gaven straf als je je huiswerk niet maakte of spullen vergeten was, anderen hadden een systeem met stickers. Huiswerk af? Sticker! 5 stickers? Hoera, je mag iets ongebruikelijks doen, bijvoorbeeld een les missen. Tenzij het de docent niet uitkwam. Ik kijk ernaar uit om een schooljaar zonder zulke vage regeltjes en strakke controle te doorlopen.

Nutteloze stof

Op de basisschool leer je dingen die je daadwerkelijk nodig hebt, in de onderbouw van de middelbare op zich ook wel, maar daarna komt het steeds vaker voor dat je iets leert waar je helemaal niets aan zult hebben. De inhoud van een omwentelingslichaam van een functie bereken? Ik kan het wel, hoewel ik het nuttiger zou vinden om stof te krijgen die ik nu of later toe kan passen. Misschien had ik dan geen wiskunde B moeten kiezen, maar toch, het is lang niet het enige vak waarbij dit zo is.

Volksverhuizingen

Iedere drie kwartier is het chaos op school. Iedereen moet naar een ander lokaal, dus persen honderden mensen zich door de gangen heen. Er is een beruchte plek waar je op dat moment niet wilt zijn, Het Kruispunt genaamd. Op dat punt komen twee gangen, een trap, een toilet, een studieplein, de mediatheek én de brug naar het andere gebouw uit. De kans is dus heel groot dat je erlangs moet, waardoor het een slagveld wordt.

Wandelende papierberg

Bij iedere les moet je een apart setje boeken, schriften, soms werkboeken en/of een grafische rekenmachine mee. Als je op een dag acht verschillende lessen hebt, is het dus feest. Nu kun je het meeste wel in je kluis stoppen, maar als je twee ‘papierrijke’ vakken na elkaar hebt, is het een verloren zaak.

Natuurlijk zijn er ook ding die ik wel zal missen. Mijn vrienden (zowat iedereen gaat naar een andere universiteit), de overzichtelijkheid van het gebouw, het feit dat het zo dichtbij is… De uni zal vast ook niet perfect zijn, maar goed, dat zie ik dan wel weer.

Geef een reactie

