Lijstjes

7 leuke, gekke en vreemde situaties in het OV

7 leuke, gekke en vreemde situaties in het OV

Als je geen auto kunt rijden en ergens naartoe moet waar je met de fiets pas tig jaar later aan zou komen, is het openbaar vervoer de meest voor de hand liggende optie. Terwijl je wereld langs je heen ziet gaan vanachter het raam van de bus/tram/trein/metro, kom je vaak aparte situaties tegen. In dit artikel deel ik de leukste en raarste dingen die ik ooit heb meegemaakt in het OV.

  • Afgelopen dinsdag stapte ik in de bus naar huis, samen met een meisje dat een beker ijskoffie vasthield. De buschauffeur zei tegelijkertijd vriendelijk en chagrijnig dat ze die beker de volgende keer eerder leeg had moeten drinken. Diezelfde chauffeur zag blijkbaar niet dat een oudere vrouw in de bus een zak drop leeg at. De twee vrouwen met een bak druiven en een beker yoghurt deden zeker ook alsof ze aten, net als het schoolmeisje met een zak chips. Not.
  • Van tevoren je reis plannen is handig, hoewel het niet altijd zin heeft. Ik zat laatst in de bus en het deurtje van de chauffeur kon niet dicht, dus het klapperde steeds open. Op een gegeven moment werd hij het zat en vroeg om een nieuwe bus, die bij de volgende halte stond. De nieuwe bus deed het gelukkig wel, in ieder geval tot het metrostation. Even later zat ik in de metro en ik hoorde een gek geluid, alsof de wielen olie nodig hadden. Vervolgens riep een stem om dat iedereen uit de metro moest. Er stond dan wel een andere metro met dezelfde bestemming, maar toch. Twee keer zoveel vervoersmiddelen voor één rit.
  • Dat de bus stuk gaat, heb ik al vaker meegemaakt. Zo hoorde ik een bonk waarna er rook uit de wielkast opsteeg. De buschauffeur zette de bus aan de kant en zwaaide naar een andere bus die voorbij kwam. Met een mooi Antilliaans accent schreeuwde hij “HEY MAN, MIJN BUS IS KAPOT! Je moet die mensen meenemen!” Ik vond het meteen niet erg dat ik iets later bij mijn stage aankwam.
  • Een ongeschreven regel in het OV is dat je eigenlijk totaal niet communiceert met andere reizigers, alleen als je geen keuze hebt. Een uitzondering hierop lijkt de krant. Zeker in de metro kijken mensen met argusogen naar mensen die net hun Metro of Spits uitgelezen hebben.
  • Praten met de chauffeur mag officieel niet. Dat een chauffeur zelf een heel verhaal begint over zijn/haar leven kan blijkbaar dus wel. Ook interessant: verhalen over de omgeving. Net alsof je een city tour doet, maar dan van een omgeving die je al een beetje kent.
  • Een keer moest de chauffeur aan een vrouw uitleggen dat ze de wandelwagen met kind echt achteruit uit de bus moest trekken. Het had niet veel gescheeld of het kind was voorover eruit gevallen.
  • Onvergetelijk moment: de grijns van de chauffeur terwijl hij zwaaide naar iemand die, ondanks een allesbehalve charmante sprint, nèt niet de bus had gehaald.

Heb jij wel eens iets geks of leuks meegemaakt in het OV?

Geef een reactie

