Gereviewd/getest, Tips

Getest: middeltjes tegen stress

 

Getest middeltjes tegen stressDe examens kruipen langzaam dichterbij en daardoor raak ik me steeds meer bewust van het feit dat ik nog best veel moet doen. Bovendien weet ik binnen een paar weken of ik ben toegelaten bij Geneeskunde. Echt ontspannen word ik daar niet van. Daarom besloot ik een aantal tips, trucs en middeltjes tegen stress te proberen, want: wat werkt het beste?

Ademhalingsoefeningen

Wat? Een trucje tegen stress is om in te ademen en daarbij heel overdreven je buik uit te zetten. Daarna adem je rustig en ‘krachtig’ uit. Tijdens het ademhalen concentreer je je alleen daarop, in ieder geval niet op hetgeen waar je stress door krijgt. Werkt het? Ja, maar niet heel lang. Ik kan me voorstellen dat je zo een presentatie goed kunt beginnen, ongeveer een halve minuut van tevoren. Als je het langer dan dat doet, werkt het niet meer. Daarnaast is het lastig om vol te houden, omdat je je bijvoorbeeld ondertussen ergens anders op moet richten.

Afleiding

Wat? Door iets compleet anders te gaan doen, vergeet je de stress. Werkt het? Het ligt er natuurlijk aan wat je precies gaat doen. Dingen waarbij je je aandacht erbij moet houden werken beter dan iets als een tijdschrift lezen. Daarom zou ik zeggen dat het wel werkt, zolang je maar iets doet waar je druk mee bezig moet zijn. Ik merkte dat een uitgebreid gesprek met vrienden het beste is. Lachen werkt ook heel goed, zeker de slappe lach (lang leve het profielwerkstuk).

Jezelf verwennen

Wat? Ga douchen, lak je nagels, doe je haar, zet thee en/of kijk een leuke film. Het idee is dat je niet meer gestrest kunt zijn als je ontspannen bent. Werkt het? Nee, juist niet! Niet voor mij in ieder geval. Ik kon alleen maar denken aan de dingen die me nog te wachten staan en dat ik mijn tijd beter moest besteden. Het werkte totaal averechts.

Valeriaan

Wat? Capsules/druppels met valeriaanextract waar je een ontspannen gevoel van krijgt. Werkt het? Ja en nee. Ik heb niet alle bestaande middeltjes met valeriaan geprobeerd, mijn mini-onderzoek beperkte zich tot Valdispert Extra Sterk. Bij één tabletje merkte ik niets, terwijl ik bij twee tabletjes (de aanbevolen dosering) gigantisch relaxt en ontspannen werd. Werkelijk niets interesseerde me meer en ik wilde alleen maar slapen. Dat laatste was niet heel handig tijdens het leren. Het werkt dus wel, zolang je het niet erg vindt om spontaan in slaap te vallen.

Conclusie

Valeriaan en goede afleiding werken (voor mij) het beste. Nu is goede afleiding niet altijd aanwezig, dus de grote ‘winnaar’ is valeriaan.


Wat werkt voor jou tegen stress?

Geef een reactie

