Persoonlijk

Mijn veranderende leven

Mijn veranderende leven

Ook al doe je helemaal niets, je leven verandert op de een of andere manier toch. Eigenlijk heb ik een hekel aan veranderingen, van mij mag het allemaal wel wat geleidelijker. Maar goed, niets aan te doen. Uiteindelijk is het ook wel heel saai als alles hetzelfde blijft.

Ik kan me niet goed herinneren wat nu eigenlijk de eerste grote verandering in mijn leven was. Misschien dat ik naar de peuterspeelzaal ging, hoewel dat niet zo veel impact heeft gehad dat ik het heb onthouden :) . Ik weet wel dat ik het niet heel erg vond om naar de basisschool te gaan. Natuurlijk vielen de eerste twee dagen tegen, maar daarna was alles weer prima.

Nee, de eerste grote verandering zal de overgang van groep vier naar groep zes zijn geweest. Ik verveelde me op school, dus ik kreeg in groep twee werk van groep drie en ik groep drie mocht ik dingen van groep vier doen. Eenmaal in groep vier beland, moest ik weer het werk van groep vier doen. Daar was ik niet blij mee en uiteindelijk mocht ik groep vijf overslaan. In eerste instantie leek me dat heel leuk, aangezien ik meer het gevoel had dat het voor mij nuttig was om naar school te komen. Het was daar alleen vrij zeldzaam dat er iemand een klas oversloeg, dus sommige oud-klasgenoten vonden het nodig om daar raar over te doen. Sinds groep drie ging ik dan ook niet meer met plezier naar school.

De tweede verandering met grote gevolgen was in groep zeven, toen ik suikerziekte kreeg. Ik voelde me al ongeveer een jaar niet lekker en daarna werd ik zo ziek dat ik eigenlijk alleen maar kon slapen en liggen. Een week later lag ik met een bloedglucosewaarde van minstens 26,6 mmol/L (ter vergelijking: tussen de 4 en 7 mmol/L is voor een gezond persoon normaal en mensen raken buiten bewustzijn rond de 30 mmol/L) in het ziekenhuis. Suikerziekte (type 1) is chronisch, dus daar zit ik mee opgescheept totdat iemand een goed medicijn bedenkt. Ik vraag me alleen af of ik dat meteen zou nemen. Het is inmiddels deel van mijn leven, ik weet bijna niet beter, en ik heb er eigenlijk vrij weinig problemen mee. Natuurlijk zal ik het niemand aanraden, zeker de eerste paar maanden zetten je leven op z’n kop, maar verder laat ik het afkloppen heb ik niet zo veel last van bijwerkingen.

Het overlijden van mijn oma vorig jaar veranderde mijn leven ook. Niet dat ik ineens een ander leven had, maar het was steeds merkbaar. Ik zag haar bijna dagelijks, ze woonde immers naast me. Samen hebben we heel wat gekletst, gebreid, geborduurd en koeien gehaald. Simpel en waardevol contact.

Wie weet wat er nog gaat komen. Volgend jaar ga ik studeren, dus ik reis dan dagelijks naar een andere plaats, met een ander vervoermiddel (bye bye bike, hallo bus (nou ja, ik moet wel met de fiets naar de bushalte)) en ik ga natuurlijk naar een school met andere mensen. Ik heb er zin in, maar ik zal toch moeten wennen.


Wat was een grote verandering in jouw leven?

6 thoughts on “Mijn veranderende leven”

  1. Mooi geschreven. In mijn beleving hoeven veranderingen niet altijd negatieve dingen te zijn. Het is maar net hoe je de veranderde situatie benaderd. Mijn grootste verandering tot nog toe was dat ik trouwde en ging samenwonen.

    Like

  2. Negatieve veranderingen zijn nooit fijn helaas :( Verder vind ik het wel fijn als er iets veranderd, vindt het anders gauw saai ;)

    Like

Geef een reactie

