Dingen waar je me ’s nachts voor wakker kunt maken

Dingen waar je me 's nachts voor wakker kunt maken

Oké, als ik eerlijk ben mag je me ’s nachts helemaal nergens wakker voor maken, behalve als alles in de fik staat. Ik houd te veel van slapen ;) . Dat neemt niet weg dat er een groot aantal gerechten en andere etenswaren zijn waar ik erg blij van wordt. Ik heb wel een beetje opgelet dat het geen opsomming van alle denkbare taartsoorten is geworden, maar dan blijft er alsnog genoeg over.

Stamppot

Zolang het geen rodekoolstamppot of iets met geitenkaas is, ben ik tevreden. De traditionele recepten zoals hutspot, boerenkool- en zuurkoolstamppot zijn erg lekker, hoewel een wat minder doorsnee variant als spruitjesstamppot met deels pompoen in plaats van aardappelen ook heerlijk kan zijn. Een lepel mosterd is wel essentieel.

Avocado

Sinds krap een jaar eet ik avocado’s en wat baal ik dat ik ze pas zo laat ontdekt heb! Eerst vond ik de substantie een beetje vreemd, maar na een paar happen was ik echt om. Lekker met wat peper en zout op stevig brood, crackers of rijstwafels. Soms maak ik een soort van guacamole met veel snoeptomaatjes en komkommer, dan is het bijna een maaltijdsalade.

Mengsels van restjes

De ogenschijnlijk meest vreemde combinaties van gerechten smaken vaak heerlijk. Gourmetten zelf vind ik bijvoorbeeld niet heel bijzonder, ik kijk juist uit naar de dag erna, wanneer je alle restjes bij elkaar in een pan kunt gooien om mee te experimenteren. Negen van de tien keer is het overheerlijk. Een restje stamppot met spaghetti van gisteren? Waarom niet?

Appel-havermoutontbijt/-lunch

Ik heb hier geen recept voor, want het is eigenlijk een mengsel dat ik steeds naar mijn zin aanpas. De basis is melk met zoetstof en kaneel, waar ik havermout, stukjes appel en soms rozijnen bij doe. Na een uurtje oven op 180-200 graden is het altijd weer een verrassing hoe het is geworden. Een enkele keer lijkt het het meest op havermoutpap, meestal lijkt het op taart.

Beslag of deeg

Dit heeft verder geen uitleg nodig. Ik vraag me wel eens af hoe ik toch iedere keer genoeg overhoud om daadwerkelijk te bakken.

Taart

Ja hoor, daar is ‘ie! Aangezien ik niet alle taart over één kam wil scheren (slagroomtaart is als een van de weinige niet mijn favoriet), heb ik categorieën gemaakt.

  • Romige taarten met kruimelbodem. Kwarktaart en monchoutaart: geweldig. Ik vind het vooral lekker als de koekbodem anders is, bijvoorbeeld omdat er speculaaskruiden doorheen zitten of omdat er bastognekoeken zijn gebruikt. De kwark-/monchouvulling mag lekker simpel zijn, bovenop moet er fruit zitten, het liefst van die zachte vlaaivulling (tegelijkertijd lekker makkelijk uit een blikje).
  • Chocoladetaart. Vooral heerlijk als de chocolade er op meerdere manieren in verwerkt zit: stukjes chocolade, chocoladecrème, brownie… Alleen chocolade kan wel, maar met bijvoorbeeld gehakte nootjes is het nog beter. Met karamel kan natuurlijk ook, zie de geweldige karamel-chocoladetaart deluxe.
  • Appeltaart. Deze taart test wel steeds weer mijn geduld tijdens het maken, aangezien er veel te veel tijd zit in het schillen en bakken. Dat geduld wordt wel steeds weer beloond. Het deeg moet niet te zompig zijn en niet heel hard. Verder wordt ik er blij van als de appels lekker zacht zijn geworden.

En nu stop ik maar, anders gaat het werkelijk alleen maar over taart.


Waar mag iemand jou ’s nachts voor wakker maken?

7 thoughts on “Dingen waar je me ’s nachts voor wakker kunt maken

Geef een reactie

