Die enge eerste keer…

Die enge eerste keer...

Anderhalve week geleden heb ik voor het eerst in mijn leven gepind. Waarom het zo lang heeft geduurd voordat ik zichtbaar geld heb ingeruild voor onzichtbaar geld, weet ik eigenlijk ook niet heel goed. Het deed me wel denken aan alle ‘eerste keren’ in mijn leven. Dingen die achteraf niet heel spectaculair waren, maar op het moment zelf heel eng voelden.

Nu ik erover nadenk, weet ik eigenlijk wel waarom ik nooit eerder gepind had. Ten eerste omdat ik had gehoord dat de eerste keer altijd misgaat, waardoor ik mezelf klungelend in een drukke winkel voorstelde. Daarnaast vind ik het fijn om geld in mijn hand te voelen, zodat ik zie hoeveel ik precies uitgeef. Maar goed, achteraf gezien was het totaal niet nodig om hier ingewikkeld over te doen. Zo was het ook met wat andere dingen.

Alleen met het openbaar vervoer reizen

In eerste instantie was het niet nodig om met het OV te reizen, alles was op fietsafstand. Toen werd het nodig om naar open dagen te gaan en tsja, de dichtstbijzijnde universiteit ligt net iets te ver weg om naartoe te trappen. Stel dat ik naar Groningen had gewild… Gelukkig kon ik toen samen met vriendinnen gaan, dus ik hoefde zelf niet veel na te denken over overstappen of iets dergelijks. Totdat ik een keer in m’n eentje moest. Het was slechts één bus, maar toch best eng. Eenmaal op bestemming vond ik het wel meevallen. Ik was er, op tijd, geen omwegen. Inmiddels loop ik stage in Amsterdam, waar ik wekelijks op maandag heen ga, dus ik snap eigenlijk niet meer waarom het nu zo eng was.

Een blog beginnen

Ook dat heeft even geduurd! Ik wilde het al veel langer, maar ik vroeg me af of ik genoeg ideeën had om op vaste dagen een artikel online te zetten. Het leek me ook onwaarschijnlijk dat er meer dan twee mensen waren die het wilden lezen. Nu heb ik spijt dat ik niet eerder ben begonnen met bloggen, het is zo leuk!

Nieuwe mensen ontmoeten

Dit gebeurt nog steeds, iedere keer. Ik weet nooit zo goed wat ik moet zeggen nadat ik mezelf heb voorgesteld. Een lange stilte na het voorstellen en ongemakkelijke opmerkingen over het weer zijn ook niet zo prettig. De tweede keer dat ik die persoon tegenkom, gaat het veel beter. Dan weet ik beter wat voor iemand ik tegenover me heb, waardoor een gesprek beter op gang komt. Helaas is er geen standaard manier van hoe je met eerste ontmoetingen om moet gaan, ik zou het wel kunnen gebruiken.

Ik zou zo nog een aantal dingen op kunnen noemen. Kleine dingen, zoals de eerste keer eyeliner met wing dragen en de eerste keer in een leeg notitieboek schrijven. Ook voor die dingen geldt: het valt eigenlijk best mee.


Wat was voor jou een enge eerste keer?

2 thoughts on “Die enge eerste keer…

Geef een reactie

