Nachtelijke eetavonturen

Opstaan om half drie ’s nachts om via tig omwegen een maaltijd naar binnen te werken? Het is alweer een hele tijd geleden dat ik voor het laatst over suikerziekte heb geschreven, maar ik bedacht me pas dat lage bloedsuikers voor rare taferelen kunnen zorgen.

Het is half drie ’s nachts, alleen dat weet ik nog niet op dat moment. Langzaam word ik wakker. Dan weet ik al dat er iets niet helemaal goed zit, aangezien ik letterlijk overal doorheen slaap, behalve als ik een hypo, een te lage bloedsuiker, heb. Wanneer het me eindelijk gelukt is om zonder omvallen uit mijn bed te klimmen, begint de zoektocht naar eten. Ik heb altijd mijn school-, hand- en sporttas op mijn slaapkamers staan en er zitten meestal wel koekjes in een van de drie.

Wat op dat moment heel vervelend is, is dat mijn concentratie precies nul is. Het is ergens wel begrijpelijk dat je lichaam energie wil besparen door sommige functies op een laag pitje te zetten, maar ik snap niet waarom logisch nadenken daar ook bij hoort. Wanneer ik in mijn schooltas graai, kom ik eerst mijn zadelhoesje tegen, erg handig als het regent. Ik ga dan eerst naar buiten kijken of het regent, want stel dat je om drie uur ’s nachts met hypo opeens moet fietsen (want: logisch?). Vervolgens kom ik een blikje lipbalsem tegen, wat ik voor de zekerheid maar opsmeer. Ineens schiet me te binnen dat ik naar iets anders op zoek was en met een beetje mazzel pak ik dan ook daadwerkelijk eten. Bij wijze van ‘vermaak tijdens het eten’ pak ik ook mijn scheikundeboek, wat ik gebiologeerd doorblader. Het pakje koekjes ligt ongeopend naast me.

Na een kwartier heb ik op de een of andere manier het wel voor elkaar gekregen om succesvol eten weg te werken, dus de afdaling van de trap kan beginnen. Ik kan namelijk niet slapen als ik geen frisse tandpasta proef (en de badkamer is beneden, helaas). Onderweg naar de trap schrik ik nog even van de verschijning in de spiegel, tot ik weer weet dat ik het zelf ben, want 1) logisch nadenken kan nog steeds niet en 2) mijn hypogezicht is – letterlijk – spierwit (in combinatie met m’n donkere pyjama kan ik zo meedoen aan Fright Night in Walibi). Bovenaan de trap hoop ik vurig dat ik niet weer struikel, want mijn lichaam vindt evenwicht ook geen vitale functie. Daar ben ik het wederom niet mee eens, want vallen is niet zo goed voor je. Naast falend evenwicht heb ik tijdens een flinke hypo ook een coördinatieprobleem met mijn handen en benen. In plaats van dat ik mijn voeten normaal op de traptreden zet, knal ik eerst met mijn scheenbenen tegen de rand van de vorige trede aan. De trap heeft dan ineens best wel wat treden en de volgende dag hebben mijn benen best wel wat blauwe plekken.

Tijdens het tandenpoetsen komen de eerste filosofische gedachten. ‘Alphen aan de Rijn… Dat ligt dus aan de rivier de Rijn. Maar lag Phen Al aan die rivier toen het de Rijn heette?’ Geloof me, als ik alle ‘hypoblogideeën’ online zou zetten, dan zou het wel een heel apart, surrealistisch geheel worden.

Eenmaal terug op bed bedenk ik me dat ik echt eens over mijn bizarre avonturen moet bloggen.

 

5 thoughts on “Nachtelijke eetavonturen

  1. Wow, zoals je het omschrijft klinkt zo’n hypo best interessant, maar vooral ook eng. Heb je dat vaak ’s nachts? Misschien anders een koekje op je nachtkastje bewaren ofzo? Lijkt me heel eng als er niets binnen handbereik is op zo’n moment :-\

    Like

    • Er ligt wel wat op mijn nachtkastje, maar op de een of andere manier onthoud ik dat echt niet. Ik loop automatisch naar de dichtstbijzijnde tas terwijl ik me bedenk dat ik dat andere ook had kunnen pakken. Logica bestaat gewoon niet op zo’n moment :) . Gelukkig is het hoogstens eens per twee weken, soms wat vaker.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

