Overig

In hoeverre bepalen anderen wat je doet?

In hoeverre bepalen anderen wat je doet?

Het liefst zou ik de hele dag in m’n pyjama of joggingbroek met trui rondlopen, maar ik doe het niet. Waarom niet? Omdat het er slonzig en rommelig uitziet, ook al zit het zo lekker. Er zijn eigenlijk best veel dingen die ik niet doe omdat anderen dat misschien raar vinden.

Het is niet zo dat ik mezelf ’s ochtends alleen netjes aankleed omdat anderen dat van me verwachten, ik vind de scheiding tussen dag en nacht, slapen en bezig zijn, zo een stuk duidelijker voor mezelf. Aan de andere kant heeft het ook te maken met wat mensen van je gaan denken of zouden kúnnen denken. Eerst kleedde ik mezelf vrij neutraal, nu nog wel, maar ik draag meer wat ik leuk vind. Ik heb een stel vintage truien. Heel groot, leuk en comfortabel, erg fijn om aan te doen. Toch heb ik ze pas een jaar geleden voor het eerst aangetrokken. Puur omdat ik me afvroeg of het wel kon, ook al is dat onzin. Je moet immers kunnen dragen waar je zin in hebt.

Met eten is het net zoiets. Stel, je staat voor een dessertbuffet met allemaal verschillende soorten nagerechten, onder andere met chocolade, taart, fruit en ijs. Als je in je eentje wat mag pakken, zul je waarschijnlijk sneller taart en ijs gaan stapelen dan wanneer je samen met nog wat mensen op staat te scheppen. In dat geval pak je eerder nog wat fruit, misschien neem je dan minder of zelfs helemaal niets. Gek eigenlijk, als je er zo over na gaat denken. Waarom zou je niet gewoon eten waar je op dat moment zin in hebt?

Ik denk dat het op zich niet erg is dat je je afvraagt wat een ander ervan zal vinden. Zo maak je, vermoed ik, meer keuzes die niet alleen voor jezelf goed zijn, maar ook de ander niet of nauwelijks benadelen. Zelfreflectie met behulp van de medemens, om het zo eens te zeggen. Desondanks zou deze onzekerheid een stuk minder mogen zijn. Ik geloof dat er een hele hoop mensen zijn die graag iets willen doen, dragen of zeggen, maar dat niet durven omdat ze bang zijn voor kritiek. Omgekeerd zal dit ook het geval zijn, er zijn genoeg mensen die iets liever niet zouden willen doen en het toch wel doen omdat dat van ze verwacht wordt.

Het zou erg simpel zijn om te zeggen dat iedereen deze onzekerheid los moet laten, het lukt mezelf ook niet. Toch is het de moeite waard om het een keer te proberen.


Hoe sta jij hier tegenover?

11 thoughts on “In hoeverre bepalen anderen wat je doet?”

  1. Grappig om eigenlijk over na te denken. Ik denk dat heel veel “geprogrammeerd” staat bij mensen, we doen zo veel zonder er eigenlijk bij stil te staan. Zoals dit bijvoorbeeld, mooi geschreven.

    Like

  2. Het is inderdaad helemaal niet erg! Met de dingen die jij noemt, eten en kleding, is het misschien niet direct zo belangrijk. Maar als we het helemaal niet zouden doen, dan zou het wel een asociale samenleving worden, bijvoorbeeld omdat iedereen de vuilnis op straat gooit. Dan wordt het wel snel een bende ;) Het heeft dus ook voordelen.

    Like

  3. Wat een leuk artikel, echt iets om over na te denken. Ik trek altijd zodra ik thuis ben mijn joggingbroek aan haha. Die heb ik buitenhuis niet aan. Voor de rest maakt het mij niet zo uit wat anderen van mij vinden. Ik zou gerust het de hele dessert tafel opscheppen :)

    Like

Geef een reactie

