Persoonlijk, Tips

Rugpijn: wat (voor mij) wel en niet werkt

CIMG2558

Misschien heb je het hier en daar al kunnen lezen op mijn blog, maar ik ga geregeld naar de fysiotherapeut. Twee keer per week om precies te zijn en dat is hard nodig, aangezien mijn rug meer dan eens ‘Doe het lekker zelf’ zegt. Naast fysio heb ik nog wat andere trucs tegen rugpijn ontdekt, waarvan sommige wel en sommige helemaal niet werken. Lees je mee?

Rugpijn (of lage rugpijn in mijn geval) is iets waar je best vaak van hoort. Mocht je er nog nooit last van hebben gehad, dan twee dingen 1) gefeliciteerd en 2) je kunt je hoogstwaarschijnlijk niet voorstellen hoe het is. Zoals Mascha afgelopen week in haar vlog zei dat ze erachter was gekomen dat alles is verbonden met je rug. Dat klopt helemaal. Wanneer mijn rug pijn doet, zijn de enige ‘veilige’ bewegingen die ik kan maken met mijn armen of mijn voeten, de rest voelt niet goed. Vooral bukken is een drama. Inmiddels duurt dat zowat twee jaar. Maar goed, ik wil hier geen klaagserenade van maken, nee, ik wil juist oplossingen delen.

Wat in ieder geval niet heeft geholpen

Stilzitten, -liggen of -staan: dat moet ik niet doen. Vooral liggen lijkt heel verleidelijk, zeker omdat het voelt alsof mijn rug rust nodig heeft. In werkelijkheid helpt het heel even en daarna wordt het erger. Ook ‘gewoon doorgaan’ en doen alsof de pijn niet bestaat werkt voor geen meter, want dan is het de dag erna drama keer tien.

Wat wel helpt

Iets meer dan een half jaar geleden begon ik met fysiotherapie. Hierbij doe ik vooral buik- en beenspieroefeningen, maar ik werk ook aan stabiliteit. In eerste instantie leek het niet te werken, maar bij fysio duurt het even voordat je wat merkt. Inderdaad, een maand later ging het geleidelijk beter. Ik had niet meer dagelijks last van mijn rug. Lang stilzitten, staan of lopen ging nog steeds niet. Ik kreeg vlak voor de kerstvakantie een terugval, waardoor ik nu dagelijks weer dat bekende gevoel in mijn rug heb, wat het beste te omschrijven is als een combinatie van constant hard geduw en messteken.

Mij rugpijn ligt waarschijnlijk ook deels aan mijn houding. Een normale rug is iets hol, alleen dit kan ook overdreven hol zijn (kijk maar eens in een grote spiegel hoe dat bij jou zit). Door mijn bekken steeds gekanteld te houden is de holling een stuk minder (ook dit kun je voor de spiegel testen). Het werkt, maar het is enorm lastig om de hele dag door te doen.

Er zijn ook een paar yoga-achtige rekoefeningen die prettig aanvoelen. Ik ga soms plat op mijn rug liggen en dan trek ik mijn benen (opgevouwen) naar me toe. Op YouTube hoef je maar te zoeken op ‘yoga (lower) back pain’ en je komt honderden video’s tegen die kunnen helpen. Het werkt helaas alleen op het moment zelf, plus soms een kwartiertje.

Misschien?

Aangezien je een derde van je leven in bed ligt, is het niet heel gek dat rugpijn wordt veroorzaakt door een slecht matras. Vandaar krijg ik binnenkort een nieuw matras. Ik ben benieuwd, fingers crossed…

13 thoughts on “Rugpijn: wat (voor mij) wel en niet werkt”

  1. Heb hier ook heel veel last van, twee keer al door mijn rug gegaan. Ben nu ook bij een fysio maar ik merk tot nu toe weinig verschil helaas :( -x-

    Like

  2. ik heb tegenwoordig ook vaak last van rug en nekpijn, ze hebben mij altijd gezegd dat gebruik van warmte elementen ook werkt. Heb jij hier ervaring mee want ik heb het nog niet uitgeprobeerd?

    Like

    1. Het werkt wel, maar net als rekoefeningen is het effect tijdelijk (bij mij in ieder geval). Af en toe leg ik ’s nachts een kruik tegen mijn rug, het voelt op dat moment wel fijn, later merk ik er niets meer van. Misschien werkt het voor jou wel, ik zou het in ieder geval proberen.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

