Persoonlijk, Tips

Hoe creëer je rust in de drukte?

Hoe creëer je rust in de drukte

Laatst bedacht ik me dat ik dagelijks op pad ben. Naar school, mijn werk, dansles, fysio of mijn stage. De enige vrije momenten waar ik nergens heen hoef, zijn zaterdag- en zondagmiddag. Daarnaast heb ik vaak een grote to do list met huiswerk. Best druk dus. Ondanks mijn volgepropte weekschema, lukt het me nog best goed om momentjes voor mezelf te creëren. In deze post lees je hoe ik dat doe.

De eerste ‘regel’ die ik hanteer, is dat ik bij iedere afspraak die ik maak, mezelf afvraag of ik het nodig heb. School is min of meer verplicht, maar de rest is in principe niet essentieel. Het is wel zo dat ik de andere dingen nodig vind. Fysiotherapie is echt nodig, zonder dat zou mijn rug waarschijnlijk dagelijks enorm veel pijn doen. De overige drie dingen, mijn werk, dansles en stage, doe ik omdat ik het leuk vind, wat eigenlijk een positieve vorm van ‘nodig’ is. Wanneer ik weer eens op mijn fiets zit, kan ik dus de helft van de tijd denken ‘Ik doe dit, omdat ik het leuk vind’. Dan voelt het al snel minder druk. Zelfs wanneer ik iets doe wat moet, zoals een dag naar school gaan, probeer ik alles te benoemen wat ik graag doe. Op zo’n dag hoort Nederlands bij de categorie ‘moet/nodig’, maar tekenen juist bij ‘leuk’.

Verder geef ik mezelf eerst een kleine rustpauze na het doen van iets dat moet, zodat ik niet met tegenzin aan het volgende begin. Die pauze bestaat meestal uit het lezen van een tijdschrift of een potje Agario. Op die manier beloon ik mezelf ook een beetje. Zo wil ik ook graag doorgaan met het volgende, omdat ik weet dat er nog zo’n moment komt. Een andere manier van motivatie is bedenken wanneer de drukte voorbij is. Ik weet bijvoorbeeld dat over twee weken de toetsweek over is. Twee weken, dat vliegt zo voorbij.

Wat misschien nogal onlogisch klinkt, is dat ik expres zo min mogelijk van tevoren plan. Soms moet ik voor meerdere vakken huiswerk maken, maar op de één of andere manier lukt het dan echt niet om een bepaald vak te doen. Dat maakt dan niet uit, ik maak eerst gewoon wat anders. Ik plan alleen wanneer ik iets ga doen, maar wat ik dan ga doen, zie ik vanzelf wel.

Tot slot mag ik van mezelf soms een aantal dingen opzij schuiven en niets doen. Dat neemt geen stress weg, het gebeurd wel eens dat ik me dan juist niet relaxt voel, maar even alles de boel laten kan heerlijk zijn. Later heb ik het dan wel weer wat drukker, wat niet heel erg is als ik daarvoor een soort ‘grote pauze’ had.

Wat doe jij als je het druk hebt?

3 thoughts on “Hoe creëer je rust in de drukte?”

  1. Hi, wat een leuk artikel. Wanneer ik het erg druk heb vind sporten erg fijn of het kijken van een serie, dan kom ik weer even tot mezelf en zo voorkom ik stress. Korte pauze’s vind ik eigenlijk wel een goed idee van jou, dan ga ik zelf ook eens proberen.

    Like

Geef een reactie

