Wat 2016 gaat brengen

2016

Het jaar nadert zijn einde en 2016 staat voor de deur. Daarom besloot ik op tijd te beginnen met het opstellen van doelen, over een week is Oud en Nieuw namelijk alweer geweest. Echt bizar hoe snel de tijd gaat, als je het mij vraagt. Naast doelen heb ik ook op een rijtje gezet wat er in ieder geval gaat gebeuren volgend jaar.

Dingen die ik in 2016 gewoon ga doen

Een nieuwe camera aanschaffen

Mijn compactcamera doet soms raar en ik ben bang dat hij zomaar de geest geeft. Daarnaast wil ik een camera die beter scherp kan stellen, mijn cameraatje focust het liefst op iets in de verte. Ik heb de Canon EOS 1200 DSLR in mijn achterhoofd, maar ik kwam ook een vergelijkbare Nikon tegen die ietsje goedkoper is. Er was ook een Panasonic die nog goedkoper is, maar ik betwijfel of de kwaliteit daarvan hetzelfde is.

Meer filmen

Het voelt alsof ik mijn YouTube-kanaal aan het verwaarlozen ben, ook al doe ik dat niet expres. Integendeel, het liefst zou ik wekelijks een nieuwe video opnemen. De twee problemen hierbij heten ‘tijd’ en ‘licht’. Desondanks wil ik vaker filmen, gewoon omdat ik het idee heb dat met wat slim plannen er meer tijd overblijft. Mijn nieuwe camera moet ook in full HD kunnen filmen, van de huidige korreltjesbeelden word ik niet bepaald vrolijk.

Toegelaten worden voor Geneeskunde

Ik wil de boel niet jinxen door dit bij ‘Dingen die in 2016 gaan gebeuren’ te zetten, maar ik hoop gigantisch dat ik toe wordt gelaten. Sinds ik me heb ingeschreven moet ik afwachten tot half april volgend jaar (of zelfs later, ligt aan mijn rangnummer). Dat duurt zo lang! Vanaf 15 januari komt er wel wat schot in, aangezien ik dan m’n CV met motivatie op moet sturen en ik hopelijk doorga naar de toetsenronde. Ik zie wel behoorlijk op tegen het schrijven van die motivatiebrief, aangezien ik slecht onder woorden kan brengen waarom ik arts wil worden. Hier op mijn blog kan ik goed zeggen wat ik wil, maar zelfs als ik het als artikel probeer te schrijven, lukt het me amper. Ik heb nu sinds een paar weken een notitieblok waarop ik alles schrijf wat in mijn hoofd opkomt qua motivatie, dus ik hoop dat ik dar vloeiende zinnen van kan maken.

Iets leuks en nuttigs maken van de zomervakantie

Drie maanden vakantie is erg lang. Ik ben gewoon een kwart jaar vrij! Ik wil die tijd nuttig gebruiken, zowel door te gaan werken als door er iets leuks van te maken. Ik weet nog niet hoe precies, maar ik ga in ieder geval veel lezen. Ik las een paar dagen terug een boek voor Engels en ik werd er blij van. Het was zo’n stuk beter dan de boeken die ik voor Nederlands heb gelezen. Daar zaten wel wat leuke exemplaren tussen, alleen niet leuk genoeg.

Dingen die in 2016 gaan gebeuren

Studeren

Of ik nu wel of niet toegelaten word voor Geneeskunde, ik ga hoe dan ook studeren (tenzij ik zak voor mijn examens). Ik heb nog geen tweede keus (misschien Gebarentaalwetenschappen), maar na zes jaar zal ik dan eindelijk de middelbare school verlaten. Daar ben ik best wel blij mee, aangezien ik voor mijn gevoel dingen doe die niet zo nuttig zijn. Ik kan de oppervlakte die ingesloten is door twee functies berekenen, ik kan *kuch* titreren (dit lukt alleen als er een vrachtwagenlading aan engeltjes op mijn schouder zit, het omslagpunt is altijd dichterbij dan je denkt), maar wat ga ik daar ooit mee doen?
Het zal sowieso apart zijn om niet meer mijn school op fietsafstand en in dezelfde woonplaats te hebben. Hoewel, de VU is relatief dichtbij, maar een uur fietsen zal alleen werken met meewind en zon.

Stage lopen

Ik mag meehelpen aan een onderzoek (in de VU, hey!) en dat begint na de kerstvakantie. Daar heb ik nu al enorm veel zin in!

Examens

Ik moet natuurlijk nog wel slagen, anders zit ik nog een jaar hier op school. Op de een of andere manier ben ik hier minder mee bezig dan met mijn studie, maar ik kan er ook nog niet echt voor leren. Sommige dingen heb ik nog niet gehad in de les, dus voorlopig kan ik alleen maar goed opletten.

Heb jij doelen of andere dingen voor 2016?

10 thoughts on “Wat 2016 gaat brengen

  1. Zo te lezen ga jij een mooi jaar tegemoet Iris! Wat spannend dat je zo lang moet wachten voordat je weet of je wordt toegelaten voor je studie, maar ik denk dat het opschrijven van motivatie op de momenten dat het je te binnen schiet een goede tactiek is. En ja, ga genieten van je lange vakantie! Als je straks studeert heb je al minder vrije tijd en als je eenmaal werkt wordt het nóg minder! Dus geniet ervan nu het nog kan :-). Veel succes komend jaar! (PS: ik ga ook nog een blog schrijven over mijn doelen voor 2016, maar ik heb nog steeds niet goed op een rijtje wat die doelen worden… ;-))

    Like

    • Dank je! Ik hoop dat het allemaal gaat lukken. Misschien werkt mijn tactiek ook voor jouw doelen: schrijf al je ingevingen op. Je kunt ook kijken naar de dingen die je dit jaar minder vond gaan.

      Liked by 1 persoon

  2. Ik hoop van harte dat je wordt toegelaten tot de studie geneeskunde. Zo spannend lijkt mij dat. Is het nog steeds zo dat je maar een aantal keren mag loten? En de Canon 1200 D heb ik ook. Ik vind het wel echt een aanrader hoor! Tip is ook de 50 mm lens, die is geweldig. Alleen kost het dan wel weer 100 extra. Plus dat ze zijn gestopt met de productie van de 50 mm lens, hij is dus niet meer overal verkrijgbaar :S

    Like

    • Geneeskunde heeft nu een decentrale selectie, waar je maar één keer per jaar mee mag doen (maximaal drie jaar, dus drie keer).

      Ik denk nu vrij zeker te weten dat het die camera wordt, bedankt voor de tip!

      Like

  3. Mijn doel voor 2016 is, behalve gewoon goed mijn best doen op school en door gaan naar het 2e jaar op vwo niveau, veel bezig te zijn met schrijven. Met mijn blog, maar ook gewoon verhalen. Dat vind ik altijd zo leuk om te doen, maar het afgelopen half jaar heb ik mijn begonnen verhalen een beetje verwaarloosd.
    Fijne jaarwisseling alvast!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

