Een half jaar zonder shampoo

CIMG3392

Een tijdje terug schreef ik over vervangers voor shampoo. Dat was niet zomaar, want ik heb mijn haar ruim een half jaar niet met shampoo gewassen. In deze post vertel ik hoe mij dit beviel en, ook niet onbelangrijk, of mijn haar er beter van werd.

Mijn hoofdhuid is altijd al gevoelig geweest. Ik waste mijn haar met speciale shampoo van Eucerin, daarna met koolteershampoo van de dermatoloog. Niet dat het iets uithaalde. Voor mijn gevoel kon ik evengoed mijn haar wassen met gewone shampoo of afwasmiddel. De kriebeligheid ging er niet van weg.

Toen las ik op de blog van naamgenoot Iris een artikel over je haar wassen zonder shampoo. Het artikel is geschreven door Sabine en haar verhaal was zó herkenbaar! Twee weken later besloot ik de shampoofles te verruilen voor puur water. Dat was ook het begin van de zomervakantie, dus de voorspelde vette haren werden voor zo min mogelijk mensen zichtbaar. Ik las dat het nodig was om je hoofdhuid voor de masseren, maar dat heb ik slechts één keer gedaan. Beetje dom, want op deze site staat een stappenplan voor no poo en daar wordt uitgelegd dat het masseren de ‘vette fase’ juist aanzienlijk verkort. Als ik dat toen had geweten, was mijn haar voor het einde van de vakantie vetvrij.

School begon en ik begon me af te vragen wanneer mijn haar nu eindelijk vetvrij zou worden. Het duurde me te lang, dus ik begon met baking soda. Werkt prima, erg goed zelfs als je te veel gebruikt (hallo pluizig, droog haar). Vervolgens probeerde ik azijn en daar heb ik het lang mee uitgehouden. Mijn haar voelde nog dikker dan het was en voor mijn gevoel zag het er ook een stuk beter uit, het viel mooier. Ik heb zelfs een periode gehad dat een pluk begon te krullen, maar dat trok later helaas weer weg. Ik was blij.

Totdat ik merkte dat mijn haar lichter werd. Niet zomaar een beetje lichter, nee, soms leek het eerder blond dan bruin, zoals je op de foto kunt zien. Aangezien ik mijn haar eerder donker dan lichter wil hebben, besloot ik te stoppen met azijn. Afgelopen maandag heb ik de koolteershampoo er weer bij gepakt, waar een laagje stof op zat. Ik waste mijn haar ermee en voelde me direct schuldig. Het voelde alsof ik had gefaald, ik was weer terug bij af. Mijn haar was de volgende dag dan ook bijzonder pluizig en doffer dan normaal. Na een paar dagen zag het er weer uit zoals ik gewend ben, alleen ik ben bang dat het mooie eraf gaat als ik shampoo blijf gebruiken.

Wat ik zeker weet, is dat ik binnen een jaar helemaal zonder shampoo wil kunnen, het liefst nog eerder. Ik ga dit keer dan ook wel dat stappenplan aanhouden. Het probleem is alleen dat ik pas de volgende zomervakantie hiermee kan beginnen, aangezien ik niet met boterhaar over straat wil. Tot die tijd ga ik iets anders proberen, ik wil namelijk steeds minder vaak mijn haar wassen (met koolteershampoo of azijn). Misschien krijg ik op die manier geen vet haar meer, waardoor ik dan zonder problemen weer terug kan gaan naar wassen met alleen water. Mocht het werken, dan schrijf ik daar een aparte post over. Als je vragen hebt over dit proces, laat ze dan gerust achter in de comments!

10 thoughts on “Een half jaar zonder shampoo

    • Nu zit ik op de anderhalve week, maar ik gebruik nu wel een soort shampoo van de dermatoloog, zonder schadelijke stoffen. Ik hoop wel dat ik uiteindelijk shampooloos door het leven kan.

      Liked by 1 persoon

  1. Ik ben hier wel heel geïnteresseerd in. Ik zou ook graag geen shampoo meer gebruiken. Maar ik heb nog niet echt de “perfecte” manier gevonden. -x-

    Like

    • Ik zou gewoon alles proberen en vol blijven houden. De ‘vettige fase’ kan vrij lang duren, maar daarna wordt het snel beter.

      Like

Geef een reactie

