Tips

Zenuwachtig zijn

CIMG3066

Als ik weet dat ik een presentatie moet geven of een belangrijk gesprek moet voeren, voel ik me van tevoren al zenuwachtig worden. Gelukkig is dat de afgelopen jaren steeds wat minder geworden, maar het kan knap vervelend zijn. Ik weet nog dat ik een presentatie voor Nederlands moest doen en een minuut lang geen woord meer uit kon brengen, want ik was de draad kwijt. Vreselijk was dat. Inmiddels heb ik een paar trucjes waardoor het minder wordt.

Waarom ben je eigenlijk zenuwachtig?

Als je zenuwachtig bent, stroomt er meer adrenaline door je lichaam dan normaal. Lang geleden was dat nuttig, toen moest je snel kunnen vluchten als een beest je besloot aan te vallen. Beetje stom als je op zo’n moment relaxt op je rots blijft zitten. Daardoor hebben we dit nog steeds, want je moest wel zenuwachtig zijn om te overleven. Bedankt evolutie, voor die trilhanden.

Wat bij mij helpt

Ten eerste bedenk ik me wat het ergste is wat er kan gebeuren. Vaak kom ik uit op een situatie die goed beschouwd best wel meevalt. Bij een (sollicitatie)gesprek wordt de ander echt niet boos als je iets verkeerd zegt. Aan de andere kant is het mogelijk dat deze tip averechts werkt. Stel dat ik de decentrale selectie van Geneeskunde niet haal, dan word ik niet toegelaten. Help.

Bij een presentatie is het handig om na te denken over je publiek. Interesseert het hen überhaupt wat je gaat vertellen? Nee? Mooi! Dan letten ze toch niet op wat je zegt, dus dan maakt het helemaal niet uit.

Goed slapen en eten is ook erg belangrijk. Het heeft geen zin om ’s nachts te piekeren en je voelt je ook niet beter als je geen hap door je keel krijgt. Nu is gewoon eten makkelijker te doen dan slapen, aangezien je dat niet op commando kunt doen. Het helpt om alle zorgen op te schrijven of om erover te praten.

Tot slot werkt lief zijn voor jezelf heel goed. Trek een zachte trui aan, eet iets lekkers of ga een rondje lopen. Dan heb je meteen afleiding.

Wat doe jij als je zenuwachtig bent?

4 thoughts on “Zenuwachtig zijn”

  1. Als ik zenuwachtig ben ben ik vaak heel stil en zit ik heel schichtig om me heen te kijken. Maar als ik eenmaal voor bijvoorbeeld een groot publiek sta, is er niks meer aan de hand.

    Like

Geef een reactie

