Wat ik heb geleerd van bloggen

CIMG3371
Mijn blog leeft inmiddels al bijna anderhalf jaar en er zijn zowat 150 posts online gekomen. Ik realiseer me nu pas hoeveel tijd ik erin heb gestoken, maar dat doe ik omdat ik het echt leuk vind om te bloggen. Ik heb er dan ook veel van geleerd.

Niet alles hoeft perfect te zijn

Ik heb niet de beste camera en ik stuntel met zinnen, maar daardoor laat ik me niet tegenhouden. In plaats van beren op de weg te zien, probeer ik de mogelijkheden te zien. Foto’s die een beetje belabberd zijn, kunnen na wat bewerken er nog best goed uitzien. Stukken tekst waar ik geen logisch verhaal van kan maken, vervang ik door iets heel anders. Desnoods beslis ik op het laatste moment om alsnog voor een ander onderwerp te kiezen.

Mijn blog past niet in een hokje, ik ook niet

Vraag me om mijn blog in één zin samen te vatten en ik klap dicht. Ik blog over mijn leven, ik geef tips en wat recepten en ik blog ook over dingen die gewoon nergens bij horen. Ik heb bewust ervoor gekozen om niet van tevoren een richting te kiezen, ik wist het toen ook gewoon nog niet. Ik weet wel wat ik online wil hebben en wat niet. Als ik nu terugkijk naar hele oude posts, zie ik er een paar tussen zitten waar ik niet helemaal achter sta. Dat wil ik niet, want ik doe in het ‘echte leven’ ook niet waar ik een minder goed gevoel over heb. Het ene moment is dat anders dan het andere, net als mijn blogonderwerpen. Mijn blog gaat over van alles en nog wat, dat is de beste samenvatting.

Geduld moet je doseren

Wanneer ik niet direct een perfecte foto heb, kan ik daar niet zo goed tegen. Terwijl wanneer ik de tijd neem en van een afstandje naar het onderwerp kijk, weet ik dat het resultaat beter is en dat ik sneller klaar ben. Video’s uploaden is ook zoiets: het duurt heel lang en daar kan ik niets aan veranderen. Het enige wat ik kan doen op zo’n moment, is rustig afwachten. Aan de andere kant heb ik geleerd dat wachten niet alles oplost. Wanneer iets niet naar je toe komt, moet je er zelf heen, anders gaat het misschien voorbij.

Je bent nooit uitgeleerd

Ik weet nog lang niet alles. Gelukkig, anders zou het wel heel saai worden. Composities maken met props (van die dingetjes die een foto wat interessanter maken), vloggen zonder een stuiterend beeld en mooi gemonteerde video’s. Dat komt wel.

10 thoughts on “Wat ik heb geleerd van bloggen

  1. Van bloggen kan je inderdaad altijd leren. Ik had er gister voor mezelf ook wat dingen over opgeschreven voor in een artikel. Inderdaad hoeft het niet altijd perfect te zijn, dat is best eens goed om aan te denken :)

    Like

  2. Wow, 150 blogposts alweer! Leuk en leerzaam om na 1,5 jaar eens voor jezelf te evalueren wat je geleerd hebt. Ik ben voorlopig nog niet zo ver, want ik ben pas 3,5 maand bezig. Ik hoop dat ik er na 1,5 jaar nog net zoveel plezier in heb als jij!

    Like

  3. Wat leuk om te lezen! Ik herken me echt in je verhaal. Wij bestaan nu iets meer dan een jaar en ik ben alle dingen die je hebt omschreven tegen gekomen. Er valt zoveel te leren met bloggen. We zijn nooit uitgeleerd! Xx

    Like

  4. Wat leuk om te lezen! En dat je nog van alles moet leren is niet meer dan logisch en ook juist wel een leuke uitdaging denk ik. Als je zelf maar geniet van wat je doet toch?(: Ga zo door zou ik zeggen!

    Like

Geef een reactie

