Lijstjes, Persoonlijk

Waarom ik gek ben op de feestdagen

CIMG1916

Over een week is het al zowat 5 december, twintig dagen later is het Kerst en een week daarna leven we alweer in 2016. De tijd gaat vliegensvlug met al die feestdagen in de laatste maand van het jaar. Het is ook een erg koude en natte periode. Dat vind ik persoonlijk wat minder leuk, maar er zijn heel veel redenen waarom ik de feestdagen een fijne tijd vind.

Eten

Zonder dat je het doorhebt (of misschien juist wel), is het laatste deel van het jaar voor een deel gericht op eten. Het begint al goed met kruidnoten (met chocolade eromheen), chocoladeletters en niet veel later kerstkransjes, speciale nagerechten, eventueel een heel diner. Tot slot zijn er nog oliebollen, die ik overigens helemaal niet lekker vind, maar Oud en Nieuw heeft ook nog ander lekker eten.

Lampjes

Ik heb een zwak voor lampjes. Op mijn slaapkamer heb ik onder een balk een sliert kerstverlichting gehangen, want dat zachte licht staat zo mooi! Een boom met lichtjes, zowel buiten als binnen, maakt me ook heel blij. Het is wel een rotklus om zo’n sliert uit de knoop te halen, dat dan weer wel.

Versiering

Naast lampjes vind ik sinterklaasversiering in winkels en kerstversiering in zowel winkel als huizen erg leuk. Het is sowieso weer eens wat anders dan de andere elf maanden van het jaar, daarnaast staat het vrolijk. Vandaag ga ik mijn boom al neerzetten. Ik weet dat het vroeg is en ja, Sinterklaasavond is nog niet geweest, maar waarom zou alles maar heel kort moeten blijven staan? Bovendien brengt versiering me alvast in de kerstsfeer, waardoor ik straks niet in januari het gevoel heb dat ik iets heb gemist. De dagen gaan immers erg snel.

Muziek

Ik heb een oude cd met oude kerstnummers die vrijwel niemand kent. Volgens mij zat die cd gratis bij een andere cd uit het tuincentrum, dus ik had hem thuis in een laatje gestopt, aangezien ik me niet kon voorstellen dat het leuk was om naar te luisteren. Afgelopen jaar draaide ik hem met Oud en Nieuw, iets te laat, maar er zaten serieus leuke nummers tussen. Dit jaar zal ik hem op tijd weer aanzetten, daar wordt ik blij van.

Nadenken

Door het naderende einde van het jaar ga ik onbewust nadenken over wat er allemaal is gebeurd in het afgelopen jaar. Ben ik echt tevreden met wat ik heb gedaan? Wat wil ik volgend jaar (anders) doen? Dit jaar was, zeker in het begin, erg vervelend, aangezien mijn oma – na een paar maanden ziek te zijn geweest – in maart is overleden. Afgelopen zondag had ze 97 moeten worden. Natuurlijk is 96 ook een zeer respectabele leeftijd, maar ik had haar graag nog langer hier gehad.

Wat vind jij van de feestdagen?

6 thoughts on “Waarom ik gek ben op de feestdagen”

  1. Ik herken me ook helemaal in het lijstje, vooral het lekkere eten, de mooi verlichte straten en de rust die kou geeft. De koude dagen zijn vaak een mooi moment voor bezinning en dankbaarheid. Spijtig om te horen van je oma maar een mooie leeftijd heeft ze gehaald, heel knap

    Like

  2. Leuk artikel! ik houd juist van oliebollen kan er geen genoeg van krijgen haha! en de zwakte voor kerstlampjes die heb ik ook hoor haha. Ook ik luister veel oud bollige kerst nummers ik geniet er ieder jaar weer van!

    Like

Geef een reactie

