Overig, Persoonlijk

Alles vastleggen?

CIMG1771

Zondag schreef ik aan artikel over de frustraties van een compactcamera, dus nu doet mijn camera het niet meer. Althans, er gaat iets mis bij het kabeltje. Vandaar liepen al mijn plannen in de soep, maar ik ging wel nadenken over foto’s maken en filmen. Er staan enorm veel foto’s op mijn computer en camera. Wil ik alles wel vastleggen en waarom?

Sinds ik mijn cameraatje heb, gaat hij altijd mee naar de dierentuin. Gevolg: honderd foto’s van dieren die net niet in de lens wilden kijken, vijftig onbruikbare foto’s door slechte belichting op scherpstelling en nog wat foto’s die op zich wel gelukt zijn, maar er ook niet heel speciaal uitzien. In het begin bewaarde ik alles, alleen de misbaksels werden verwijderd. Ik denk af en toe terug aan de oude Konica die ik van mijn moeder mocht gebruiken. Twintig foto’s per rolletje, dus iets vastleggen was heel speciaal. Als ik pech had, was meer dan de helft mislukt. Dat wist ik ook pas toen ik bij de Hema het rolletje liet ontwikkelen. Jammer, maar de foto’s die tenminste goed waren, gingen rechtstreeks in een fotoalbum.

Nu moet ik er niet aan denken om al mijn foto’s in te plakken. Dan moet ik rigoureus gaan schrappen, nadenken over wat de moeite waard is. Een dier in de dierentuin is niet enorm spectaculair. Je ziet ze wel vaker, bovendien heeft Google Afbeeldingen mooiere plaatjes. Waarom heb ik die foto’s dan eigenlijk gemaakt? Toen ik een paar jaar geleden weer eens naar de dierentuin ging, besloot ik om geen camera mee te nemen. De dag ervoor werd ik bang dat ik een supermooi plaatje zou missen op deze manier. De camera ging toch mee. Ik beloofde mezelf dat ik hem alleen mocht pakken voor iets buitengewoons, doorsnee kiekjes waren niet welkom. Eenmaal thuis ging ik door de ruim vijftig foto’s heen. Iets was duidelijk misgegaan.

Waarom wil ik alles vastleggen? Waarom wil de mens alles vastleggen? Ik denk dat het te maken heeft met de angst om dingen te vergeten. Zonder foto lijkt het net alsof iets niet heeft bestaan. De overleden kat van een familielid gaat in je gedachten eerder ‘leven’ als je weet hoe Karel/Poekie/Jojo eruit zag. Stel dat er vandaag iets bijzonders gebeurt, weet je dat nog in detail over twintig jaar? Of heb je een foto of filmpje nodig om het weer voor de geest te halen?

Mijn ‘vastlegverslaving’ is nog lang niet voorbij.

 

7 thoughts on “Alles vastleggen?”

  1. Je hebt me echt aan het denken gezet! ik leg ook graag alles vast met mijn camera… Maar eigenlijk maak ik zo vee foto’s en meer dan de helft slaat nergens op… Misschien moet ik mijn camera maar wat minder meenemen…(Ik neem bijna overal mee naartoe:$)
    Liefs Nathalie

    Like

Geef een reactie

