Blog, Tips

De frustraties van een compactcamera + tips

CIMG3340

Zwervend over allerlei blogs vergaap ik mij constant aan mooie foto’s en video’s. Scherp, niet bewogen en een mooie scherpte-diepte. Vervolgens krijg ik veel zin om met mijn eigen cameraatje aan de slag te gaan, maar het resultaat komt geregeld niet eens in de buurt van wat ik in gedachten had. Hoe wordt het nu eens wel mooi?

Op zich is mijn camera, een Casio EX-Z16 niet heel slecht. Er zitten redelijk wat mogelijkheden op voor zeventig euro (denk ik) die hij ooit waard was. Je kunt bijvoorbeeld de witbalans aanpassen, er zijn vijf soorten van focus (onder andere macro, erg fijn) en je kunt een kleurenfilter over een foto doen. Dat laatste ontdekte ik een paar maanden terug, nadat al mijn foto’s een paarse gloed hadden. Er staan ook twee posts online met zulke foto’s, ik dacht dat het lag aan de lichtval van dat moment, niet dat dat logisch is.

De filmfunctie is oké, hoewel mijn video’s met deze camera nooit een hoge kwaliteit zullen hebben. Ik weet nog goed dat ik wilde vloggen, maar het beeld deed constant /\/\/\/\/\/\/\ zoiets, wat me een licht misselijk gevoel gaf. Helaas zullen er binnenkort geen vlogs online komen :) . Ik vraag me af of dat aan mijn camera of aan mijn zwabberende hand lag…

Het goede dan wel slechte nieuws is dat mijn camera niet het eeuwige leven heeft. Ik heb nog geen enkel idee wat ik dan wil, aangezien ik zowel foto’s als video’s wil maken die beide van een betere kwaliteit zijn. Wat ik wel zeker weet, is dat de volgende camera zo’n omklapschermpje moet hebben. Lijkt me ideaal voor het filmen. Heeft iemand een suggestie?

Tips voor mooiere foto’s met een compactcamera
(dankjewel internet)

  • Ik kwam erachter dat een camera focust als je de fotomaakknop (heeft dat een naam?) half indrukt. Ik heb mijn camera welgeteld zes jaar. Even terzijde, dit doet me denken aan het moment dat ik ontdekte dat er zakken in mijn winterjas zitten. Op dat moment had ik mijn jas ruim twee jaar.
  • Heb geduld. Actiefoto’s kun je eigenlijk wel vergeten. Bedenk wat er precies op de foto moet, kijk al je instellingen na en beslis dan wat het beste is. Of maak tientallen foto’s die steeds iets anders zijn. Je moet hoe dan ook de tijd willen en kunnen nemen. Ergo: mijn kat moet leren stilzitten. Nee hoor, niets voor hem.
  • Alles wat niet wil lukken tijdens het fotograferen, kun je beter later herstellen door een bewerkingsprogramma (ik gebruik PicMonkey). Te veel bewerken is eigenlijk altijd terug te zien, dus probeer het bij wat simpele aanpassingen te houden.

Voor video’s kan ik geen tips vinden, waarschijnlijk moet ik dat maar gaan accepteren.

12 thoughts on “De frustraties van een compactcamera + tips”

  1. Ah dit is zo herkenbaar! Gelukkig gebruik ik nu meestal mijn spiegelreflex camera maar voor het volgen voelt dat onmogelijk dus dan ontkom ik niet aan mijn compactcamera..

    Like

  2. Als je eenmaal doorhebt hoe je met een compactcamera mooie foto’s kan maken met helder beeld, dan lukt het altijd wel. Maar goed, ik ben bijvoorbeeld ook nooit zo goed in de setting van een foto (dat maak je met een hele dure camera ook weer niet goed haha).

    Like

  3. Ik had hiervoor een simpele compacte camera en je moet inderdaad gewoon even doorhebben hoe je de mooiste foto’s maakt en dan lukt het best aardig! Voldoende daglicht is altijd goed en ik gebruikte vaak de uitzoom + macro functie om toch wat meer diepte in foto’s te krijgen ondanks dat het maar een simpel cameraatje was :) Ik heb nu een systeemcamera, wel iets duurder (maar lang niet zo duur als een spiegelreflex) en wat een verbetering qua kwaliteit!

    Like

    1. Voldoende daglicht helpt inderdaad, alleen er is nogal eens gebrek aan :) . Misschien dat mijn volgende camera een systeemcamera wordt, jouw foto’s zien er in ieder geval altijd goed uit.

      Like

  4. Bekende tips, maar goed om weer eens te lezen! Ik heb al een tijd een ongebruikte compactcamera in mijn kast liggen, maak al mijn foto’s eigenlijk met mijn mobieltje. Toch maar weer eens opladen en proberen of ik met die camera betere foto’s kan maken! (ik moest trouwens hardop lachen om je opmerking over die winterjas, herkenbaar! ;-))

    Like

    1. Heel herkenbaar. Ik heb in de zes jaar dat mijn camera oud is nog nooit de gebruiksaanwijzing helemaal doorgenomen, misschien moet ik dat ooit eens gaan doen.

      Like

Geef een reactie

