Lijstjes, Persoonlijk

Waar ik bang voor ben

Ehm...

Eén van de meest rottige gevoelens is angst, het gevoel dat iets wat buiten jouw controle ligt volledig mis kan gaan. Met alle mogelijke gevolgen van dien. Dat heb ik met zaken als mijn studiekeuze, bijbaantje en dingen waarvan ik niet eens weet dat het mis zou kunnen gaan.

Eigenlijk had ik een veel ‘luchtiger’ onderwerp voor vandaag bedacht, maar dit onderwerp sluit nu het beste aan op mijn leven. Ik heb me namelijk ingeschreven voor Geneeskunde. Dat is relatief vroeg, aangezien de deadline half januari is, maar ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen om nu alvast een inschrijvingsverzoek in te dienen. Van de VU kreeg ik nog een lijst met vragen en dergelijke en vanaf dat moment voel ik me nogal zenuwachtig. Stel dat ik niet word toegelaten? Dat weet ik pas over ruim een half jaar. Ik wil niet al die tijd stress hebben, ik moet mijn examen nog doen (wat als ik zak?). Aan de andere kant is het een belangrijke keuze, dus ik vind dat ik er wel over moet blijven nadenken, hoewel ik mijn studiekeuze al vrij zeker weet.

Ik ga ook bijles geven. Het woord ‘angst’ is wel erg overdreven hiervoor, maar ik hoop wel dat ik een soort van talent heb voor uitleggen. Stel dat ik het zelf eigenlijk ook niet zo goed weet. Dan heeft degene die bijles krijgt er ook niets aan. Ik kan het natuurlijk ook verkeerd uitleggen, dan is het al helemaal rot. Gelukkig ben ik wel redelijk goed in de bijlesvakken (Nederlands en Frans), donc, je pense que tout sera aller bien. Zeg maar.

Tot slot is er altijd de, lichtelijk pessimistische, gedachte dat er iets ergs zou kunnen gebeuren. Nu gaat alles goed, je weet alleen niet of dat morgen, volgende week of volgend jaar nog steeds zo is. Wat er dan precies fout zou moeten gaan, weet ik eigenlijk niet. Ik ben niet bang voor een verkeersongeluk of een oorlogsdreiging, het kan natuurlijk wel gebeuren, maar de kans is erg klein.

Gelukkig kan ik zulke dingen vrij goed van me afzetten (ik beken, de eerste niet bepaald op dit moment). Wat bij mij helpt, is om te denken aan alle keren dat dingen wél goed gingen. Uiteindelijk is er nooit iets rampzaligs gebeurt met ernstige gevolgen, dus dat zal dan ook de volgende keer niet zo zijn. Ik merk trouwens ook dat opschrijven helpt :) . Erover praten ook, vooral als je iemand weet die in hetzelfde schuitje zit of zat.

Waar ben jij bang voor?


 

Ik heb trouwens geen flauw idee wat er op die foto staat. Gras en lucht zijn wel te herkennen, maar wat wilde ik precies vastleggen? Heeft iemand suggesties?

2 thoughts on “Waar ik bang voor ben”

  1. Wat eerlijk geschreven. Suggestie voor de foto: Je weet nog niet wat er voor je ligt en wat er op je pad komt, maar op een dag zal de mist opklaren ;)

    Like

Geef een reactie

