Gereviewd/getest, Tips

3 vervangers voor shampoo (+mening)

CIMG3266
Sinds een paar jaar is er een ‘no poo’-beweging op gang: mensen stoppen met shampoo gebruiken en maken hun haar schoon met iets anders. In deze post vind je drie vervangers voor shampoo en of het ook echt werkt.

Baking soda/dinatriumcarbonaat/zuiveringszout

Baking soda is wit poeder dat je kunt gebruiken om een baksel te laten rijzen. Niet te verwarren met bakpoeder, want het gaat specifiek om het stofje dinatriumcarbonaat. Lees dus goed de verpakking voordat je het gaat gebruiken. Baking soda is niet in iedere supermarkt verkrijgbaar, maar doorgaans wel in natuurvoedingswinkels, op het wereldwijde web en bij de toko (daar heb je grotere, goedkopere verpakkingen). In drogisterijen is het verkijgbaar onder de naam zuiveringszout. Om het als shampoo te gebruiken, neem je een beetje natgemaakte baking soda en verdeel je het over nat haar. Vervolgens masseer je het langdurig stevig in en spoel je het goed uit.

Mijn mening

Mijn haar werd er prima schoon van, maar ik merkte dat je wel even door moet hebben hoe het werkt. Ik gebruikte te weinig, maar ik denk dat je met lang haar een volle eetlepel moet nemen. Verder kwam ik erachter dat je heel goed het poeder door je haar moet masseren, zo ongeveer tot je armen lam worden. Het kost dus iets meer moeite dan dat je gewend bent, maar het resultaat was vetvrij haar. Pluizig, vetvrij haar, dat wel. Het zat het mooist na een dag of twee à drie en mijn haar bleef nog lang schoon aanvoelen. Het is een aanrader voor als je van jezelf normaal tot erg vet haar hebt.

Azijn

Azijn is veel makkelijker te verkrijgen dan baking soda en het is een stuk goedkoper, zelfs goedkoper dan shampoo (tip: natuurazijn van de Lidl of Aldi). Sommigen nemen liever appelazijn vanwege de geur, maar het werkt net zo goed als gewone natuurazijn. Neem absoluut geen schoonmaakazijn, dat is te geconcentreerd. Je giet simpelweg de azijn over nat haar, masseert het goed in en spoelt het uit. Mocht je haar erg vet zijn, herhaal dit dan een (paar) keer.

Mijn mening

Dit werkt erg goed, mijn haar is minder pluizig dan toen ik baking soda gebruikt. De geur valt mij mee, maar ik kan me voorstellen dat je het te sterk vindt. Na het wassen kon ik het in ieder geval niet meer ruiken. Op de foto kun je zien hoe mijn haar eruit zag nadat ik azijn als shampoo had gebruikt, niet heel anders dan normaal. Het lijkt me vooral geschikt voor wat droger tot (licht) vettig haar.

Niets (water)

De meest eenvoudige oplossing is alleen water. Je maakt je haar goed nat en doet alsof je stevig shampoo inmasseert.

Mijn mening

Mijn haar voelde net zo vet aan als voordat ik het ging wassen. Geen succes dus. Het is wel zo dat dit werkt als je hoofdhuid ‘geleerd’ heeft om zo min mogelijk vet aan te maken, ofwel wanneer je je haar eens in de drie à vier weken wast. Bij mij is dat nog niet het geval, dus misschien dat ik later nog eens probeer mijn haar zo te wassen. Erg geschikt voor droog en kwetsbaar haar.

En de winnaar is… Azijn! Met op de tweede plaats baking soda.

15 thoughts on “3 vervangers voor shampoo (+mening)”

  1. Ik zal eigenlijk denken dat Azijn juist wel heel erg lang en stinkend in je haar blijft zitten haha .. Ik heb wel eens geprobeerd om me haren met water te wassen maar ik vind het echt 10x niks.. het word echt niet schoon na mijn mening

    Like

  2. Ik heb dit ook een tijdje geprobeerd, wassen met baking soda en naspoelen met azijn om je haar weer wat zachter te maken. Het werkte prima, maar ik vond het lastig vol te houden omdat ik regelmatig bij mijn vriend logeer. Daar loop ik toch liever niet met een pak baking soda naar boven om mijn haar te wassen, haha.

    Like

  3. Hi, ik had er nog nooit van gehoord dat je je haar kan wassen met azijn. Ik zou daar zelf niet zo snel aan beginnen omdat ik hou van mijn shampoo, wel handig als je even niet anders voor handen hebt! Interessant artikel, leuk dat je dit gedaan hebt.

    Like

Geef een reactie

