Hoe oud ben je écht?

CIMG3164
Mensen schatten me geregeld ouder dan dat ik echt ben. Daardoor vroeg ik me af: hoe oud ben ik nu écht?

Hoe oud schat je me? In het artikel van vrijdag (de vriendenboekje TAG) vertelde ik dat ik zestien ben. Meestal word ik in de twintig geschat. Vervolgens begon ik me af te vragen hoe dat kan.

Het zou kunnen komen door mijn familie. Ik heb oudere zussen, aan mijn vaders kant alleen oudere neven/nichten en ik ging vrij veel om met mijn wijlen 97-jarige oma. Het kan ook door mijn vriendinnen komen. Van mijn hen is er maar één jonger dan ik. Mijn klasgenoten zijn allemaal ouder, wat ook komt doordat ik groep vijf heb overgeslagen. Waar de meesten bezig zijn met hun rijbewijs of al auto mogen rijden, mag ik nog niet eens beginnen met lessen nemen.

Toch heb ik het sterke vermoeden dat het daar niet door komt. Mijn familie is dan wel ouder, maar gesprekken gaan vooral over hoe het op school gaat. Ik word dus niet als zijnde ouder behandeld. Mijn vriendinnen zijn weliswaar ouder, maar ik voel me ouder.

Dus. Meestal hoor je dit verhaal andersom. Mensen van in de tachtig bijvoorbeeld die er nog helemaal niet klaar voor zijn om achter de geraniums te gaan zitten. Denk maar aan de honderdjarige automonteur die nog steeds niet van plan was om te stoppen.

Het is niet zo dat ik liever ‘echt’ in de twintig zou willen zijn, dan zou de tijd wel heel snel gaan. Alleen, dit is soms nogal eenzaam. Een simpel gesprek met een vriendin is natuurlijk leuk en ik vind het ook niet erg dat oudere mensen vragen of het nog leuk is op school, maar ik mis iets. Een diepgaand gesprek of iets dergelijks.

Misschien ben ik gewoon een zestienjarige tachtiger.

16 thoughts on “Hoe oud ben je écht?

  1. Zestienjarige tachtiger hihi! Ik word altijd jonger geschat door mijn uiterlijk, maar ouder als ik mijn mond open trek. Lastig met alcoholcontroles, maar ik denk maar zo: als je straks 40 bent pluk je er de vruchten van! ;) x

    Like

  2. Leuk stukje! Ik denk dat de één inderdaad volwassener is en zich gedraagt dan de ander. Misschien juist omdat jij oudere zussen hebt, dat je al meer weer door hun ervaringen ;-)!

    Like

  3. Haha een zestienjarige tachtiger. Leuk dat je hier een artikel over hebt geschreven. Sommige mensen hebben het gewoon dat ze in hun gedrag en woorden veel wijzer zijn en overkomen :)

    Like

  4. Ik word m’n hele leven al veel jonger geschat. Inmiddels ben ik 40 en hoor ik nog regelmatig mensen zeggen dat ze me achter in de twintig of begin dertig schatten. Zowel van een foto als in het echt. Vroeger als kind vond ik het vreselijk. Het is gebeurd dat ik 21 was en 15 werd geschat. Overigens voel ik me ook niet echt 40. Ik wil niet persé jonger lijken, maar de meeste vrienden die ik heb zijn ook jonger en de meeste mensen van mijn leeftijd zijn gewoon ook met heel andere dingen bezig dan ik.

    Like

Geef een reactie

