Aansteller?

CIMG3012

Als klein kind had ik besloten dat ik nooit in het ziekenhuis of bij een arts terecht zou komen. Het liep toch iets anders.

Toen ik een jaar of vier was, hoorde ik links en rechts van mensen die in het ziekenhuis lagen of er geregeld naar toe moesten, om welke reden dan ook. Zoiets zou mij niet overkomen, dacht ik. Dat je dat niet zelf in de hand hebt, kwam niet bij me op.

Op mijn negende lag ik voor het eerst in het ziekenhuis, nadat er suikerziekte was vastgesteld. Vier dagen later mocht ik weer naar huis, schoolkamp moest ik missen. De tweede (en gelukkig laatste) keer kreeg ik een insulinepomp, waarvoor ik drie dagen werd opgenomen om te kijken of het werkte. Ongeveer vier keer per jaar moet ik terugkomen voor controle.

Suikerziekte is niet het enige waarvoor ik bij artsen langs ga. Zo loop ik bij de podoloog en fysiotherapeut. O ja, ook bij een diëtiste en een oogarts, maar dat is blijkbaar standaard als je diabetes heb.

Soms voelt het alsof ik een aansteller ben. Er zijn ook genoeg mensen die dat vinden. Je merkt niet echt aan me dat ik niet ‘volgens het boekje’-gezond ben, maar ja, ik eet als ik een hypo heb. Ik voel me belabberd als ik een hyper heb. Ik prik als ik wil weten wat mijn glucosegehalte is. Ik heb een insulinepomp. Ik kan niet rennen. Ook niet lang staan. Bovenal: ik kan er niets aan doen.

Het is wel eens lastig. Hoe vaak mag je zeggen dat je ergens mee zit? Ik wil niet overkomen als klager, alleen een mens heeft wel eens de behoefte zijn hart te luchten.

Hoe sta jij hier tegenover?

10 thoughts on “Aansteller?

  1. Heei, heel erg ver velend voor je! Maar niet gemeen bedoelt, alleen er zijn genoeg tieners met kanket etc die iedere dag in t ziekenhuis liggen met wen kaal hoofd van de chemos… Dus dat vind ik persoonlijk wat erger… Sorry! Maar het is mijn mening …

    Like

  2. Je mag net zo vaak zeggen dat je er mee zit als je wilt. En al helemaal op je eigen blog. Als mensen het niet willen lezen, moeten ze maar op het kruisje klikken. Dit is jouw wereld met jouw ervaringen. Het gevoel dat dat met zich meebrengt is jouw waarheid. Niemand die kan zeggen dat je niet zoveel zou moeten klagen.

    Het verschil zit hem denk ik in de balans. Als je wilt klagen, werkt het goed dat er ook positieve dingen tegenover staan. Bijvoorbeeld: ‘vandaag ging beter dan gisteren.’ Of ‘hey, ik lag wel in het ziekenhuis, maar ik had echt een super leuke buurvrouw in het bed naast me. We hebben gezellig gekletst tot in de late uurtjes’. Als mensen alleen maar klagen, maar er komt niets positiefs uit.. dan ben je me op een gegeven moment wel kwijt.

    Aanstellen is een heel ander punt. Je stelt je niet aan als je aangeeft dat je niet de hele dag kan staan in verband met jouw gezondheid. Het is een feit dat je overbrengt. Net zoals ik kan zeggen: ‘Mag ik vooraan zitten? Want ik heb -10 en zelfs met lenzen kan ik dat niet goed lezen van deze afstand.’ Stel ik me dan aan? Nee hoor. Zie het als een mededeling en vind het vooral zelf normaal. Dan komt het ook zo over en zal niemand je een aansteller vinden.

    Liked by 1 persoon

    • Dank je voor je comment. Dat van die balans is wel waar ja, alleen het voelt soms alsof mensen zich enkel richten op het negatieve deel van een opmerking.

      Like

  3. Je gevoel herken ik heel goed. Maar ik denk ook, dat het denken dat anderen vinden dat je je aanstelt, iets kan zijn wat je zelf denkt. Invullen voor een ander zeg maar. En tuurlijk zijn er altijd mensen die negatief zijn, maar uiteindelijk zegt dit meer over hen dan over jou. Maar ik weet hoe het kan voelen hoor.

    Like

  4. Is het niet iedereen zijn of haar wens oud te worden zonder al te veel complicaties? Ik vind dat je het super knap doet en klagen valt mij niet op. Iedereen zit wel eens in de put en ik denk dat daar absoluut ruimte voor moet zijn. Ik vind je echt geen aansteller. Suikerziekte is een serieuze aandoening en kan heel ontmoedigend zijn, denk ik. Ik hoop dat je, ondanks de suikerziekte, een heel fijn en mooi leven leidt.
    Liefs, Anne

    Like

Geef een reactie

