Overig

Mijn (poging tot een) moestuin

CIMG3009
Dat ik niet op vakantie ga, betekent niet dat ik afgelopen weken niets gedaan heb. In tegendeel. Ik heb een moestuin aangelegd. Althans, ik heb een poging gedaan.

In de achtertuin staan twee pergola’s naast elkaar. Tot voor kort kon je als bezoeker van de tuin dat niet weten. Een enorme haag van kamperfoelie (dit is een voorbeeldfoto, het was erger) en een druivenstruik met grootheidswaanzin hadden de boel samen overgenomen. Ze probeerden zelfs samen enkele bomen te beklimmen, waardoor er heuse lianen ontstonden. Achter deze chaos bevond zich nóg een verrassing: een stapel dode takken. Op zich vonden de vogels, egels en brandnetels dat niet zo erg, maar het is een beetje zonde van de ruimte. Hoezo vakantie, de jungle haal je gewoon in huis in je tuin.

Het was dus tijd voor verandering. Drastische verandering. Gewapend met afwashandschoenen (ik heb nooit gezegd dat ik verstand heb van tuinieren), een snoeischaar, heggenschaar en zaag ben ik een soort van gaan hannesen, een betere benaming is er niet helaas, aangezien de haag anderhalve meter dik was. Na een dag was de eerste pergola zichtbaar en stond ik tot mijn knieën in de takken.

Ik besloot ook dat de vlierboom te veel licht wegnam, dus die heb ik grotendeels omgezaagd. De takkenberg die ineens wel heel confronterend zichtbaar was, vormde ik om tot een houtwal enkele meters verderop, in de hoop dat de bewoners van de oorspronkelijke houtbende niet zouden verdwijnen. Ondertussen durfden enkele winterkoninkjes af en toe dichtbij te komen, mijn houtwal was goedgekeurd. Pergola nummer twee was inmiddels ook vrij.

De ontstane leegte zag er op zich wel leuk uit als plaats voor wat tuinstoelen, maar mijn groenteplantjes zagen er niet erg gelukkig uit in hun veel te kleine potjes. De beslissing was snel gemaakt, er moest een moestuin komen. De grond had ik doorgeharkt en natgemaakt, de dag erna stonden aubergine, drie soorten sla, wortels, prei en peterselie in scheve rijtjes opgesteld. Te dicht op elkaar en vast niet in de goede volgorde, maar het was zo goed als af.

CIMG3006

Het ziet er nog niet heel overtuigend uit, met al dat onkruid. Het punt is dat ik moet wachten tot de grasplantjes sterk genoeg zijn om erop te lopen. Goed excuus, toch?

CIMG3010

 

Mijn sla schiet door, het gras schijnt nog door en het tegelpaadje bestaat uit één tegel, maar ik ben eigenlijk best tevreden.

Heb jij een vakantieproject?

6 thoughts on “Mijn (poging tot een) moestuin”

  1. Ik heb vorig jaar met succes een eigen moestuin gehad. Dit jaar alleen cougette en tomaten planten.
    Ik had een vraag waarmee bewerk jij je foto’s en met wat voor camera maak jij je foto’s?
    Liefs LifeasLoes

    Like

    1. Mijn camera is een Casio Exilim EX-Z16 (simpele digitale camera) en ik gebruik PicMonkey om mijn foto’s mee te bewerken. Heel handig, want je hoeft niets te downloaden en je hoeft ook geen account te maken.

      Like

Geef een reactie

