Tips

Zó kom je van die bultjes op je armen af

CIMG2994
Wat doe je tegen die bultjes op je armen? Per toeval kwam ik erachter.

Wat is het?

Keratosis pilaris is de naam voor de bultjes die voornamelijk op je bovenarmen (of -benen) voorkomen. Het lijkt net alsof je permanent roodachtig kippenvel hebt dat niet weg wil gaan. In werkelijkheid zijn de bultjes ophopingen van dode huidcellen rondom de haarzakjes. Het begint meestal al op jonge leeftijd.

Het komt erg vaak voor en de meeste mensen vinden het niet zo vervelend. Toch kan het hinderlijk zijn, zeker als de bultjes erg rood zijn. Je ziet het immers als je geen lange mouwen hebt.

Wat doe je eraan?

Het meest belangrijke is om je huid zo zacht mogelijk te houden. Geen irriterende producten, wel smeren. Veel smeren, het liefst een dikke laag. Daarna kun je de huid scrubben, maar niet als je huid daar slecht op reageert.

Waar ik laatst achter kwam, hielp bij mij in ieder geval erg goed. Herinner je je deze review over de haarolie van Garnier nog? Dat spul kwam ik laatst weer tegen. De olie viel een beetje tegen als haarproduct, maar ik wilde het niet wegdoen. Vervolgens besloot ik om mijn benen ermee in te smeren. Meteen daarna zag mijn huid er zacht en glad uit. De olie is ook zuinig in gebruik, één dosering is genoeg voor een heel been.

Pas de dag erna smeerde ik mijn armen in met de haarolie, omdat mijn benen er mooi en verzorgd uit zagen. Eén dosering voor een arm was wel ruim voldoende, maar het trok snel in. De volgende ochtend zag ik dat de bultjes op mijn armen een heel stuk minder rood waren en zelfs kleiner leken. Wauw! Na een paar dagen niet smeren, was de situatie wel weer als eerst, maar toen ik opnieuw begon, was ik weer net zo blij als eerst.

Wat werkt?

Ik denk dat arganolie de wonderen hier heeft verricht. Pure arganolie is best prijzig (tien euro of nog meer voor 50 mL), maar deze Miraculous Oil is relatief goedkoop (150 mL kost 7,49 euro). Daarnaast zit er camelliaolie, ook wel tea seed oil in, olie van een bepaald theeplantje. Dit is echter nog duurder, namelijk minstens twintig euro voor 50 mL. Al met al kun je dus beter Garnier Miraculous Oil kopen, dan weet je meteen welke olie het werk doet.

Heb je ook tips tegen die vervelende bultjes?

Geef een reactie

