Persoonlijk

Mijn studiekeuze

Mijn studiekeuze

Nog even en het is zover: dan ben ik officieel student. Oké, het duurt nog ruim een jaar, maar het komt steeds dichterbij. Met minder dan een halfjaar tot de uiterlijke inschrijvingsdatum, slaat de twijfel toch geregeld toe.

Eigenlijk weet ik al heel lang dat ik Geneeskunde wil gaan studeren. De combinatie van contact met mensen en het puzzelen voor een diagnose maakt het voor mij een interessante studie. Daarbij kun je direct iemand helpen, zodat diegene zich daarna beter voelt. Sinds een paar jaar weet ik ook dat ik graag bij het VU wil studeren. Daar heb ik een paar keer gekeken en ik hoef maar één bus te nemen (ik ben geen held met openbaar vervoer en overstappen).

Lekker handig toch, dat ik het allemaal al uitgestippeld heb? Dat houd ik mezelf ook voor, het lijkt me namelijk vreselijk als ik nu nog steeds geen idee had. Het enige wat ik nog hoef te doen, is inschrijven en afwachten. Alleen… Wat als ik de studie niet leuk vind? Wat als ik arts zijn helemaal niet zo geweldig vind als dat ik nu denk? Het is toch een beslissing die invloed heeft op de rest van je leven. Zoals mijn tandarts laatst verzuchtte: “Ik zou nooit opnieuw kiezen voor dit vak.” Dat is toch ook rot om uit te vinden.

Natuurlijk kun je een andere opleiding gaan doen, maar dan ben je weer jaren verder voordat je een ander beroep kunt uitoefenen. Daarnaast is Geneeskunde een studie waarbij je veel kanten uit kunt.

Ten slotte bestaat er ook nog de kans dat ik niet ingeloot wordt. Dat zou een drama zijn, want ik heb geen tweede keus. Het lijkt me bijvoorbeeld wel leuk om een taal te studeren, maar ik wil echt geen vertaler of gids worden. Studies waarbij je heel wetenschappelijk bezig bent in een laboratorium, zijn zeker niets voor mij.

Nog een half jaar de tijd, dan is het slechts duimen.

Wat zou jij als vervolgopleiding kiezen? Welke opleiding heb je gekozen?

4 thoughts on “Mijn studiekeuze”

  1. Wat een mooie keuze om geneeskunde te gaan studeren. Als ik die mogelijkheid had, dan had ik het wel geweten haha. Ik denk dat twijfel heel erg normaal is hoor, en zoals je zelf zegt kan je met geneeskunde alle kanten op, genoeg keuze.

    Like

Geef een reactie

