Tips voor foto’s maken met een simpele camera

CIMG2839Het is natuurlijk hartstikke handig om statieven, lampen en niet te vergeten een goede camera te hebben, maar niet iedereen heeft die. Niet getreurd, daar hebben we trucjes voor.

Geen statief

Een statief is erg makkelijk wanneer je rechte foto’s wilt maken (hallo trillende handen) of wanneer je zelf op de foto moet. Op zich kun je ook een stapel boeken gebruiken, maar om nu een stapel van anderhalve meter te maken… Dé tip: een aluminium ladder. Misschien een beetje groot en niet iedereen heeft er een, maar je kunt de hoogte goed ‘instellen’ door van trede te wisselen. Je zou natuurlijk ook kunnen filmen/fotograferen tegenover een trap, maar dan heb je weinig ruimte voor variatie.

Geen goede lampen

Op een plek zonder goed daglicht foto’s maken kun je eigenlijk alleen goed oplossen met daglichtlampen, maar die zijn vrij prijzig. Een gewone lamp kan weer lelijk licht geven en dat wil je ook niet. Bewerken kan weer een lelijk effect geven. Hoe kan je dan toch wat meer licht krijgen? Iets wat wel eens wil helpen, is het plaatsen van spiegelende objecten. Niet alleen spiegels, maar ook glimmende dingen. Door een beetje te spelen met de opstelling, kun je wat extra licht van buiten op het te fotograferen/filmen onderwerp laten schijnen.

Geen omklapbaar schermpje

Zeker wanneer je foto’s van jezelf wilt maken, is een omklapscherm ideaal. Je ziet wat je doet terwijl je al in beeld staat. Je kunt dit nabootsen door een spiegel schuin achter je camera te zetten. Zo kun je erlangs kijken, zonder dat je camera ervoor zit.

Geen macrolens

Ik moet eerlijk zeggen dat ik droom van een camera met een 50 mm lens, want dat geeft een mooi effect, wauw! Gelukkig is er PicMonkey, met de optie ‘Soften’. Daarmee kun je delen van je foto zachter tekenen (klik dan wel op ‘draw’), waardoor je hetgeen waarop je je wilt focussen, naar voren kunt laten springen.

Fijn weekend!

Advertenties

4 thoughts on “Tips voor foto’s maken met een simpele camera