Persoonlijk

Telefoongeboden

CIMG2940Mijn vader en mijn oma zijn de enige mensen waarvan ik weet dat ze geen mobiele telefoon hebben. Verder is iedereen in mijn omgeving altijd te bereiken via hun 06-nummer. Door Saskia werd ik gevraagd om deze (soort van) tag in te vullen. Graag! 

In deze post schreef ik over het wel/niet hebben van een smartphone. Zelf heb ik alleen een Nokia 1662, dus deze lijst van ‘telefoongeboden’ met reacties zal bij mij er iets anders uitzien.

Niet telefoneren, facebooken, tweeten of appen wanneer je in gesprek bent met anderen.

Dat doe ik nooit. Ik moet me bij gesprekken goed concentreren, anders volg ik het niet meer. Wat wel eens gebeurt, is dat ik achter de computer zit terwijl iemand tegen me praat, maar dat zijn hele korte gesprekken of mededelingen die iemand doet.

Het is verboden je telefoon op tafel te leggen als je eet, helemaal in restaurants of eetgelegenheden.

Mijn telefoon zit altijd in mijn tas, ergens onderin gemoffeld. Voor mij is er niets boeiends aan dat ding, dus waarom zou ik hem op tafel leggen?

Praat op gedempte toon als je telefoneert in publieke ruimtes, zoals in de trein of op straat.

Mee eens, niet iedereen hoeft mee te genieten met je gesprek. Ik praat alleen niet gedempt, maar met een normaal volume zoals bij een live gesprek.

Telefoon uit bij kerkdiensten, bioscoop of theaterbezoek, maaltijden en vergaderingen!

Mijn telefoon is altijd uit! Tot ergernis van sommige mensen. Het heeft geen nut om mijn nummer te vragen, want ik hoor het toch niet. Mocht hij per ongeluk wel aan staan, dan staat hij op stil.

Kies een smaakvolle en beschaafde ringtone.

Smaken verschillen, dus ik weet niet of iedereen mijn Nokia-tune leuk vindt. Er staan in ieder geval veel ergere exemplaren op, zoals een metaalachtig kraaiende haan en een brabbelende baby. Waarom? Ik moet wel bekennen dat ik een paar maanden een kikkergeluid had als ringtone, maar het maakt toch niet uit, aangezien je me niet kunt bellen.

Belangrijk nieuws vertel je per telefoon of beter nog: persoonlijk. Sms’en is voor lafaards.

Toen mijn zus nog in Curaçao woonde, moest ik belangrijke dingen vertellen via de Facebookchat. Niet ideaal, maar het kon even niet anders. Ik kan me ook wel voorstellen dat je iemand wel beter kunt mailen of sms’en als je een lang verhaal hebt, zodat de ander het nog na kan lezen. In alle andere gevallen: bellen of direct vertellen prachtige slogan.

Gebruik je telefoon niet als je deelneemt aan het verkeer, ook niet als je te fiets of te voet bent.

Ik ben al snel genoeg afgeleid door mooie luchten/bloemen/schattige eendjes, dus een mobiel erbij zou al helemaal een ramp zijn voor tijdens het fietsen. Gelukkig hoeft ik maar twee keer over te steken naar school, dat scheelt een beetje.

Hoe zit het bij jou?

4 thoughts on “Telefoongeboden”

Geef een reactie

