Overig

Maffe onderzoeksfeitjes

CIMG2876
Altijd al willen weten hoe champagne smaakt na 170 jaar? Of waarom je een kin hebt?

Je hebt nog nooit jezelf gezien

Oké, wel in de spiegel en op foto’s, maar je hebt je eigen gezicht nog nooit gezien. Je kunt alleen een deel van je neus en bovenlip bekijken, that’s it. Echter, mocht je je ooit in de buurt van een zwart gat bevinden (niet aan te raden), kijk dan in de richting van de fotonen (lichtdeeltjes). Zo kun je je achterhoofd zien. Ik denk dat als je over je schouder kijkt, je zo steeds een deel van je gezicht kunt zien.

Je adem inhouden helpt tegen pijn

Volgens onderzoek dan. Het is het proberen waard, denk ik. Het scheelt zowel paracetamol als verse lucht!

De Mount Everest is gekrompen

Door de recente aardbevingen in Nepal, is de grootste berg ter wereld nu ongeveer 2,5 cm kleiner dan dat ‘ie eerst was. Niet dat het veel uitmaakt op die ruim 8 km hoogte.

Door te luisteren naar babygehuil, kom je niet verder

Het blijkt dat je niet kunt ontcijferen wat een baby wil als hij of zij huilt. Dus, waarom zouden ze dan nog huilen? Het is immers toch niet nuttig.

Champagne van twee eeuwen oud blijkt nog best lekker

Er was een scheepswrak gevonden met 168 flessen champagne, dus de onderzoekers besloten het maar te proeven. De bubbels waren er wel al grotendeels uit, maar de smaak was wel goed. Hoewel, sommige flessen hadden noten van ‘nat haar’ en ‘dierlijke dingen’. Ieder zijn smaak, maar ik hoef niet meer.

Avontuurlijk zijn is goed voor je huis

Tenminste, als je een slak bent. Een slak die vaker aparte dingen doet, heeft een steviger huisje dan een slak die in een sleur zit. Ik vraag me af hoe ze dat onderzocht hebben.

Je kunt blij worden van andermans zweet

Het klinkt niet erg waarschijnlijk, maar toch zou het moeten kunnen. De geur van het zweet van iemand die erg blij of in ieder geval positief is, werkt aanstekelijk. Na het ruiken van ‘positief zweet’, glimlacht de gemiddelde mens vaker. Meestal lach ik heel wat minder, maar dat ligt vast aan mij.

Kinnen zijn nutteloos

Wat de functie van je kin is? Helemaal niets, zo hebben wetenschappers onderzocht. Ik ben het er niet mee eens. Als je een stapel spullen beet hebt, zorgt mijn kin ervoor dat de bovenste spullen er niet vanaf vallen. Het scheelt me heel wat keren heen en weer lopen.

Niet gemotiveerd? Niet jouw schuld!

Het is erfelijk of je wel of niet gemotiveerd bent voor bijvoorbeeld school. Je kunt er dus echt niets aan doen dat je weer zit te slapen/appen/poppetjes tekenen.

Wat vond je het meest opvallend?

6 thoughts on “Maffe onderzoeksfeitjes”

Geef een reactie

