Kun je zonder smartphone?

CIMG2798
H
et komt nogal eens voor dat mensen raar opkijken als ik vertel dat ik geen smartphone heb. Mis ik het? Nee. Misschien een beetje ja. Of toch niet.

Eigenlijk gaat iedereen er wel van uit dat je een smartphone hebt. Voor biologie moest ik een app downloaden waarmee je oefentoetsen kunt maken en voor gym een app waarmee je je hartslag bij kunt houden. Jammer dan. Mijn zes jaar oude Nokia Prehistorie (1662) is gemaakt in een tijdperk dat internet op je mobiel nauwelijks bestond, dus iets downloaden is onmogelijk. Foto’s maken kan ook niet. Wat dan wel? Bellen en sms’en. Snake en Beachrally spelen kan ook, maar dan is de accu binnen no time leeg.

Waarom zou je geen smartphone willen?

Ik heb hem niet nodig. Op bovenstaande voorbeelden na kan ik prima alles bijhouden met mijn computer. Over alles bijhouden gesproken: het is heerlijk rustig. Geen constante geluiden of een melding dat je zoveel ongelezen berichten hebt. Natuurlijk kun je dat uitzetten, maar het is er wel.

Verder hoef ik geen rekening te houden met eventuele beschadigingen. Ik heb al enorm veel telefoons gezien met gebarsten schermen, maar die van mij mankeert niets. Het is trouwens ook lekker goedkoop: ik heb drie jaar gedaan met mijn eerste twee porties beltegoed. Ik heb nog steeds niet echt veel redenen om te bellen of sms’en. Daardoor moest ik even terug een nieuwe SIM-kaart aanschaffen, want de oude was verlopen. Whoops.

Kan je echt zonder?

Ja en nee. Ik heb geen behoefte om altijd contact met mensen te hebben, maar ik mis wel regelmatig wat kleine dingen. Dingen die op de groepschat van mijn klas worden gezet, krijg ik later pas te horen. Mijn cijfers weet ik pas als ik achter mijn computer kruip. Als er iets is met iemand kan ik niet even spontaan een berichtje sturen, want ik heb nauwelijks telefoonnummers (‘je hebt toch geen WhatsApp’, ‘je hebt hem toch nooit aan’: waarheid).

Het is in ieder geval niet erg genoeg om een smartphone te willen. Ik denk wel dat ik een keer een laptop moet nemen, want dat is als student wel makkelijk, lijkt me.

Misschien ben ik een beetje oma-achtig, maar dat maakt niet uit. Ik kan breien. Ik houd van dieren. Ik heb een Nokia 1662.

Zou jij zonder smartphone kunnen? Waarom wel/niet?

6 thoughts on “Kun je zonder smartphone?

  1. Soms leg ik mijn mobiel een paar dagen weg als ik moet leren. Ik merk wel dat ik dan heel veel rust heb, dat vind ik echt fijn. Af en toe mijn mobiel wegleggen is geen probleem maar ik kan er niet helemaal zonder

    Like

    • Ik kan me zeker voorstellen dat het afleid. Op mijn vaste computer zit ik vaak al dingen te doen die niets met school te maken hebben, terwijl ik verslagen moet typen.

      Liked by 1 persoon

  2. Zelf kan ik niet zonder mijn rechthoekige vriend. Al gebruik ik hem eigenlijk alleen om te WhatsAppen. Lijkt me wel lekker hoor, leven zonder al die piepjes van binnenkomende meldingen.

    Like

Geef een reactie

