Het verschil tussen met en zonder

CIMG2736
S
oms vragen mensen wat ik dagelijks merk van suikerziekte hebben. In deze post zal ik het verschil tussen leven met en zonder suikerziekte zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Artikelen die ik eerder over diabetes type 1 heb geschreven:
https://iridiumnl.wordpress.com/2014/09/21/life-suikerziekte/
https://iridiumnl.wordpress.com/2014/10/10/snelcursus-suikerziekte/#more-128

Spontane dingen

Even ergens heen gaan is normaal gesproken niet zo heel ingewikkeld. Je pakt hoogstens je tas, telefoon en sleutels, daarmee kun je al heel wat uren voort. In theorie zou ik daar ook wel genoeg aan hebben, maar stel je voor dat…:

  • …ik te laag zit en moet eten. Ik heb daarom ook altijd een veel te grote voorraad aan Dextro en Sultana’s/repen/Liga’s mee om minstens twee hypo’s weg te kunnen werken.
  • …ik te hoog zit en extra insuline nodig heb. De ampul van mijn insulinepomp moet vol genoeg zitten.

Ik heb eigenlijk weinig nodig van deze spullen, maar die paar keren maken dat ik toch niet zonder kan.

Op reis

Nog een stap verder dan even weggaan: meer dan een dag van huis zijn. Want stel je voor dat…:

  • …mijn naald los zit en in een nieuwe in moet schieten. Hetzelfde geldt voor het slangetje.
  • …ik te weinig stripjes/naalden/eten heb.
  • …de batterijen van mijn pomp/meter leeg zijn.
  • …er iets is met mijn ampul en er een nieuwe in moet. Deze is altijd extra vervelend, want insuline moet koel bewaard blijven. Twee uur in de auto zitten terwijl het buiten ruim 30 graden is, betekent dat ik een koeltas mee moet nemen. Voor een ding van net geen 5 cm hoog.

Ik ga verder nooit op vakantie, maar heb je echt het toppunt van voorbereiding en plannen.

  • Er moeten papieren aangevraagd worden die de douaniers duidelijk maken dat je geen junkie bent met al je naalden.
  • Er moeten recepten voor insuline aangevraagd worden in meerdere talen. Bovendien zijn niet alle soorten overal verkrijgbaar, dus dan moet je op zoek naar alternatieven.
  • In het bagageruim van een vliegtuig vriest het vaak, dus het moet in je handbagage.
  • Stel dat een van je tassen kwijt raakt, dus ál je spullen moeten verdeeld worden.

Inspanning

Bij beweging gebruik je energie en energie komt grotendeels van de verbranding van suiker (alle stoffen die omgezet worden in glucose, dus niet de klontjes). Op de een of andere manier zit ik veel sneller zonder voldoende suiker en moet ik eerder stoppen om te eten. Dat voelt altijd vervelend: ben ik net goed bezig, moet ik het weer erbij eten.

Eten en drinken

Over eten gesproken: stel, je eet een boterham met hagelslag en een glas melk, om maar iets simpels te noemen. De boterham bevat 16 g kH (koolhydraten: alles stoffen die om worden gezet in glucose), maar als het een witte boterham is dat 20 g kH. Boter maakt niets uit, de hagelslag wel, want doe je minder hagelslag erop en vouw je hem dubbel (7 g kH) of op de hele boterham (12 g kH, tenzij je houdt van een dikkere laag, dan 15 g kH). De melk is wat simpeler, dat is per glas (200 mL) 7 g kH. Dan heb je alleen nog maar een boterham en iets te drinken op. Een appeltje? 15 g kH. Een pizza? 92 g kH. Gelukkig lust ik dat niet.

Het aantal koolhydraten staat vaak wel op de verpakking, alleen per 100 g. Ik had dus laatst een pak met koekjes van 130 g. Dus, wat doe je dan? Omrekenen naar 130 g, alle koekjes tellen en dan het totale aantal koolhydraten daardoor delen.

Als ik ergens anders iets wil drinken, is er vaak weinig keuze. Vloeibare koolhydraten worden anders opgenomen en zijn slechter. Ik drink wel karnemelk, maar verder is vrijwel alles suikervrij qua drinken. Cola/Fanta light en zero hebben gelukkig geen koolhydraten, maar dat kun je niet overal krijgen. Vruchtensap light is een leuke instinker: daar zitten nog steeds heel veel koolhydraten in. Het enige verschil is dat er geen toegevoegde suiker in zit. Ik neem meestal water of thee, dat ik altijd wel goed.

Prikken en spuiten

Ik meet mijn bloedsuiker voor iedere maaltijd en tussendoortje. Voor ik ga slapen ook nog een keer, dus in theorie prik is zes keer per dag. Vaak komt er nog wel een keer bij. Eens in de drie dagen een nieuwe naald, eens in de zes dagen een nieuwe ampul+slangetje. Tenzij mijn ampul eerder leeg is. Om te weten hoeveel insuline ik nodig heb is er per dagdeel een leuk sommetje, de ratio. Bij het ontbijt is die 1:5, dus per 5 g kH 1 eenheid insuline (een eenheid is 1/100e mL). Er zijn, uit mijn hoofd, zeven verschillende tijdsvakken.

Apparaten

Ik kan niet zonder meter en al helemaal niet zonder pomp. Niet zoals: ‘Ik kan niet zonder chocolade’, maar echt niet zonder.

Stel dat…

Ik heb er geen last van, maar er is altijd de lijst aan dingen die je kunt krijgen door suikerziekte. Coeliakie, blindheid, slechte nieren, gevoelloze ledematen… Ik stop maar weer.

Zelf kan ik me weinig herinneren van toen ik geen suikerziekte had, dus ik heb totaal geen probleem met bovenstaande dingen. Dit artikel is dan ook niet bedoeld om te laten zien dat ik zielig ben, want suikerziekte hebben is niet zielig! Ik hoop alleen dat het een soort inzicht geeft in wat het met je leven doet.

O ja, wil je zelf een soort van ervaren hoe het is om suikerziekte te hebben? Houd dan een dag lang bij hoeveel gram koolhydraten je eet. Dat staat op de verpakking en anders wel op internet. Wel omrekenen hè?

2 thoughts on “Het verschil tussen met en zonder

  1. Wat heftig zeg! Ik hoorde ‘suikerziekte’ natuurlijk al vaker voorbij komen, maar ik besefte me nooit dat het zo ingrijpend is. Goed geschreven!

    Like

    • Dankjewel! Het voordeel is wel dat je er mee leert leven, het is niet zo dat alles in een keer op je bordje komt. Koolhydraten tellen bijvoorbeeld leer je door de tijd heen, nu is het automatisme.

      Like

Geef een reactie

