Scrunchie maken: kan het?

CIMG2609
Scrunchies zijn van die elastiekjes met stof er omheen. Ik gebruik ze graag, want ze zijn beter voor je haar dan gewone elastiekjes. Laatst vroeg ik me af of ik ze ook zelf zou kunnen maken.

Ik bleek niet de enige te zijn die zich dat afvroeg, want het internet staat vol tutorials. Eigenwijs als ik ben besloot ik zelf wat te proberen en vandaag deel ik met jullie het resultaat.

Wat heb je nodig?

  • Reep stof van minstens 12 cm breed en 30 cm lang, van bijvoorbeeld oude kleding
  • Bijpassend garen
  • Naald (tenzij je de naaimachine gebruikt)
  • Spelden
  • Elastiek van ruim 15 cm lang

Hoe moet het?

  1. Vouw de reep stof in de lengte dubbel. Zorg ervoor dat de ‘lelijke’ kant aan de buitenkant zit. Speld de randen vast.
  2. Naai de gespelde zijkant dicht. Maak niet te grote steken en blijf een stukje van de rand af. Je hebt nu een soort van tunnel.
  3. Draai de tunnel binnenste buiten.
  4. Rijg het elastiek door de tunnel.
  5. Naai de eindjes van het elastiek goed aan elkaar.
  6. Naai de tunnel dicht en klaar!

CIMG2605CIMG2606CIMG2607CIMG2609

Waar ik achter ben gekomen

  • De stof moet echt lang genoeg zijn, anders kan je elastiek niet ver genoeg uitrekken.
  • De tunnel moet met hele kleine steken en ver van de rand af dichtgenaaid worden, anders kun je later in je scrunchie kijken.
  • Het binnenste buiten keren moet niet onderschat worden.

Geslaagd?

Half. De scrunchie kan niet ver genoeg rekken, dus ik kan hem alleen gebruiken om een knot heen. Verder had ik wat netter de boel in elkaar moeten zetten. Op zich valt het niet zo op als hij in mijn haar zit, maar je ziet het wel. Waarschijnlijk probeer ik het nog een keer, want het is op zich niet zo moeilijk. Ik denk dat ik dan ook de naaimachine moet gebruiken, maar Singer en ik zijn niet bepaald vrienden ik snap niet wat hij van me wil.

Veel succes!

4 thoughts on “Scrunchie maken: kan het?

  1. Haha ik heb precies dezelfde relatie met de naaimachine. We kunnen gewoon niet zo goed met elkaar omgaan haha. Wel een leuke scrunchie! Jammer dat ie niet zo ver uitrekt.

    Like

Geef een reactie

