Vrijwilligerswerk: ja of nee?

Als ik vertel dat ik zowel zaterdag- als zondagochtend werk, vinden de meeste mensen dat niet heel bijzonder. Wanneer ik vervolgens zeg dat het vrijwilligerswerk doe, krijg ik altijd verbaasde blikken. “Waarom zou je dat doen?” Ja, waarom doen mensen vrijwilligerswerk?

Ik snap de verbazing op zich wel. Mensen hebben het vaak druk en hebben vervolgens geen zin om nog eens iets te moeten doen. Immers, vrijwilligerswerk is ook werk, met regels, taken en noem het maar op.

Mijn eigen werk

Zelf werk ik dus in het weekend twee ochtenden in een verzorgingstehuis in de buurt. Daar loop ik de koffieronde op de bovenste vier verdiepingen, in totaal kom ik bij ongeveer 40 mensen. Mijn werk bestaat uit het vullen van de kannen, de karren klaarmaken, rondbrengen en alles weer opruimen. Dat herhaalt zich iedere keer. Saai? Juist niet. Het zijn de kleine dingen die het hem doen. 

Waarom zou je?

Wat zo fijn is aan vrijwilligerswerk in het algemeen, is dat er veel verschillende soorten zijn. Je kunt helpen bij evenementen, verenigingen, instellingen. Het is ook niet zo dat je iedere week of maand aan de slag moet. Er zijn eenmalige activiteiten en dingen die je met wisselende tijden kan doen. Van een uurtje tot een hele dag: alles kan.

Een reden die veel vrijwilligers aanvoeren is dankbaarheid. Dat is ook echt zo. Het klinkt misschien een beetje egoïstisch, maar het voelt goed om te doen. Daarnaast help je anderen.

Verder is het vaak laagdrempelig werk. Je hoeft meestal geen speciale opleiding of ervaringen te hebben. Je doet juist ervaring op. Niet alleen voor je cv, je krijgt er ook meer zelfvertrouwen door.

Mijn redenen

Toen ik aan het zoeken was naar werk, was het zomervakantie. Zes weken niets doen is misschien niet verkeerd, maar ik wilde me nuttig maken. Het ging me totaal niet om geld, dus vrijwilligerswerk vond ik ook prima. Bij het gesprek bleek dat ik eigenlijk het enige, jonge persoon was die graag vrijwilliger wilde worden. Even ter illustratie: ik was toen 15 en mijn oudste collega 90. Ik werd ingewerkt door iemand van 80.

In het begin was het eng, later vond ik het echt leuk. Leuk is misschien niet het beste woord, ik zou het eerder mooi noemen. In de korte gesprekken met de bewoners gaat het vaak over simpele dingen, maar soms luchten de mensen hun hart en dat vinden ze ook heel fijn.

De momenten waarvoor ik het doe

“Wilt u koffie?”
“Ja, graag met een beetje veel suiker.”
“Wilt u nu een beetje of veel suiker?”
“Nee, een beetje veel suiker.”

Toen ik ’s avonds werkte in plaats van ’s ochtends, zei een doorgaans stille bewoner:
“Ik heb je gemist vanochtend.”

“Wilt u koffie?”
“O, ik ben echt blij dat ik je weer zie.”

8 thoughts on “Vrijwilligerswerk: ja of nee?

Geef een reactie

