Tips

Hoe wordt ik een plantenfluisteraar?

CIMG2499
Gaat al het groene spul bij jou al dood als je er naar kijkt? Zijn je planten allemaal zielige hoopjes? Kijk dan snel verder.

Op de blog van Anniek las ik dat ze een cactus had gekocht en dat ze eerder al een cactus dood had laten gaan. Dat kwam me zo bekend voor!

De laatste tijd lukt het me steeds beter op mijn plantjes een goed leven te geven. Nu heb ik geen ingewikkelde groeisels die iedere drie uur een theelepeltje water willen, maar toch.

Hoe krijg ik een band met mijn plant?

  1. Zet je plant op een opvallende plaats.
    Ik heb bijvoorbeeld een plant vlak naast de prullenbak staan. De prullenbak is minder zichtbaar en ik kom steeds weer mijn plant tegen.
  2. Neem geen ingewikkelde plant.
    Je hoeft daarvoor niet meteen een cactus of vetplant te nemen. Een plant die je nauwelijks water hoeft te geven (of juist heel veel) is het makkelijkst.
    CIMG2485
  3. Neem een interessante plant. Daarbij kun je denken aan een vleesetende plant, een lichtgevende plant of een bewegende plant.
    Huh? Een vleesetende plant bestaat vaak uit kokers, kleppen of slierten die insecten (of plakjes ham) met liefde voor je verorberen. Zeker in de zomer heel makkelijk. Je moet de potjes in een schaal of bak met een grote laag water zetten, verder hoeven ze alleen wat zon.
    Een lichtgevende plant zal je niet snel ergens tegenkomen, maar je hebt wel echeveria’s met een glow in the dark laagje erop. Overdag zien ze eruit als een wat witte plant, ’s nachts zien ze er ongeveer zo uit. Het klopt niet helemaal, in het echt is het licht witter. Leuk als nachtlampje.
    De bewegende plant staat hierboven. De plant staat niet de hele dag te dansen, maar als het donker wordt, vouwt hij zijn bladeren naar boven. Het klinkt niet heel spectaculair, maar de eerste avond schrik je misschien hoe dat klinkt. Best leuk, vond ik zelf. Er zijn meerdere soorten van. Je hoeft niet heel veel water te geven en ze staan graag in de halfschaduw.
  4. Doe onderzoek naar je plant.
    Wellicht saai en te veel werk, maar typ de naam van de plant eens in op Google en kijk wat er allemaal over geschreven is.CIMG2484
  5. Maak je plant interessant.
    Bedek de grond met schelpjes, zet hem in een bijzondere pot of schaal (keukenkast?), leg er kleine beeldjes of poppetjes tussen… Hierboven heb ik drie geredde plantjes in de oude fruitschaal gezet.
    CIMG2487
  6. Neem een plant die er mooi uitziet.
    Bijzondere bloemen, gekleurde bladeren, een lekkere geur: neem een plant die net even wat anders is. Een orchidee vind ik bijvoorbeeld erg mooi, zeker de fluweelrode.
    CIMG2488
  7. Maak vrienden.
    Je hoeft niet dagelijks een bladmassage te geven, maar af en toe tegen een plant kletsen, is totaal niet raar (dit hebt je niet van mij).
  8. Neem een nuttige plant.
    Als je weet dat een tomatenplant je later lekkere cherrytomaatjes zal geven, is het makkelijker om het water geven niet te vergeten.

Fijn weekend en succes met je planten!

Geef een reactie

