Blog

De beginnende blogger

CIMG2315

Mijn blog bestaat nu ruim een half jaar, volgens mij net zeven maanden. Best al een tijd, hoewel ik nog goed weet hoe ik zat te rommelen om alles er een beetje goed uit te laten zien. Vandaag vertel ik wat ik allemaal te weten ben gekomen als beginnend blogger.

Onderschat fotograferen niet

Het klinkt allemaal zo simpel: richten, op een knopje drukken en klaar. In werkelijkheid doe je veel te lang over een opstelling en net als je alles perfect hebt neergezet/neergelegd/opgehangen, gaat de zon onder. Je hebt die foto’s nog dezelfde dag nodig, dus je gaat snel aan de gang om de helderheid en het contrast te bewerken, maar echt heel mooi wordt het niet meer. Heb je voor niets heel ongemakkelijk gelegen.

Er zijn echt mensen die het lezen

Ik had nooit gedacht dat ik zo snel al wat (vaste) lezers zou krijgen. Van tevoren had ik mezelf ingeprent dat ik minstens een half jaar voor niemand zou schrijven. Totdat ik zag dat er op een dag vijf mensen keken, toen tien, toen twintig, soms zelfs meer… Wauw. Misschien niet enorm veel, maar als je twintig mensen bij elkaar zet, is het toch indrukwekkend, vind ik dan.

Plannen is toch wel handig

Opeens is het vrijdag of zondag en dan moetje nog wat bedenken. Dit heb ik mezelf zo snel mogelijk afgeleerd, ik zorg ervoor dat ik al een ruime tijd van tevoren een idee heb. Meestal maak ik de foto’s en de post pas op de dag zelf. Note to self: dat zou ik niet meer doen!

Niet alles komt wanneer je het verwacht

Naast het feit dat dit een mooie quote kan zijn, is het gewoon zo. Ik dacht altijd dat een post waar ik minder enthousiast over ben, minder gelezen wordt. Vaak is het precies andersom.
Nog iets onverwachts is het moment waarop mensen op mijn site komen. Niet per se in het weekend, maar vooral op zaterdag en donderdag. Hoewel, ik begrijp donderdag ook wel. Het is nog net geen weekend en je hebt afleiding nodig.

Herkenbaar?

8 thoughts on “De beginnende blogger”

  1. Het is zo leuk om te zien dat mensen ook echt je blogs lezen! En fotograferen valt af en toe best wel tegen ja. Vooral als je een bepaald idee in je hoofd hebt, maar dat het maar niet wilt lukken!

    Like

  2. Wat leuk! Vooral je laatste punt niet alles is zoals het lijkt..
    Als ik inderdaad denk: nou dit is hét artikel! Leest niemand het of reageert niemand…en als ik denk nou mwahmwah dan krijg ik opeens heel veel reacties haha

    Like

  3. Wat ontzettend leuk om te lezen. Ik ben nu ruim drie maanden bezig, maar dit is mij allemaal ook echt opgevallen. Gelukkig begin ik mijn planning beetje bij beetje op orde te krijgen, maar er moet nog flink aan geschroefd worden haha. En wat ik ook supertof vind trouwens: de lieve reacties van de lezers, dat had ik eigenlijk nooit verwacht.

    Like

Geef een reactie

