Overig

I like to knit, knit, knit – Deel 3: afhechten

CIMG2248
H
et laatste deel van deze serie alweer! Vandaag laat ik je zien hoe je je breiwerk afhecht.

De bijna-sjaal hierboven bestaat uit 70 steken recht. Dat is erg veel, maar ik wil dan ook een hele brede sjaal. De wol (royale van de Zeeman) is nu niet verkrijgbaar en ik heb niet genoeg. Whoops. Zorg dus dat je genoeg wol hebt. Een lange sjaal bestaat vaak uit twee bollen.

Kijk hier voor deel 1 en deel 2.

CIMG2250
Voor het afhechten brei je twee steken. Recht is het eenvoudigst, averecht kan ook.

CIMG2251
Vervolgens haal je de achterste steek over de voorste. Dit is best lastig, want de voorste steek (die je dus het laatst gebreid hebt) schiet er snel af. Probeer er ook vooral geen foto’s van te maken.
CIMG2252
Dit kan dus gebeuren. Geen paniek, duw gewoon de pen er weer in.
CIMG2255
Mocht de steek echt helemaal verdwenen zijn, haal dan een stuk uit. Soms kun je hem met de punt van de pen nog ophalen.
CIMG2257
Als het goed is, houd je een steek over.
CIMG2258
Haal die ene steek van de pen en maak de los een stuk groter. Knip de draad af en haal die door de lus heen. Trek het goed aan en maak eventueel nog een knoop (je weet maar nooit).
CIMG2259
K
laar! Dit stelt nog niet heel veel voor, maar dit is natuurlijk alleen een proefsliertje. Je kunt hier nog wel wat mee doen, bijvoorbeeld:

  • Een armband maken.
  • Een langere sliert kan dienstdoen als lint (denk aan cadeautjes of een memory jar versieren).
  • Opgerold en aan elkaar genaaid is het een roosje. Gebruik dan de afgehechte kant als onderkant.

Misschien heb je geen zin om een sjaal te maken, maar heb je geen idee wat je nu kan breien. Met rechte lappen kun je best veel, denk aan:

  • Arm-/beenwarmers. Brei een lap van ongeveer 30 à 40 cm die dubbel zo breed is als je arm of been. Naai de zijkanten aan elkaar en je bent klaar! Als je de eerste paar pennen 2 recht/2 averecht breit, worden de uiteinden smaller en zakken de warmers niet af.
  • Slaapsokken/banksloffen. Brei een lap die 15 cm langer is dan en twee keer zo breed is als je voet. Rijg de zijkanten met een veter aan elkaar, dit is dan de bovenkant van de sok. De teen naai je met draad vast.
  • Kussenhoezen. Maak een lap die twee keer zo lang is als je kussen. Vouw dubbel, naai de zijkanten dicht, stop het kussen erin en naai de laatste kant dicht.
  • Mokwarmer. Maak een lapje, sla die om een mok/beker heen en naai vast. Zo brand je je handen ook niet meer.

50e bericht, woohoo!

Ga jij ook breien?

Advertenties

4 thoughts on “I like to knit, knit, knit – Deel 3: afhechten”