I like to knit, knit, knit – Deel 2: breien

CIMG2161
Is het opzetten gelukt? Mooi, dan kunnen we nu verder met het echte werk: breien.

Vorige keer heb je opgezet. Je houdt de pen met de ‘oude’ steken links, de pen voor de nieuwe steken rechts. Het makkelijkste is om de pennen met je bovenarmen tegen je aan te klemmen. Niet te strak, je merkt vanzelf wat het beste werkt.

Ik heb geprobeerd om alles zo duidelijk mogelijk te beschrijven, maar ik vind zelf dat plaatjes het best zijn te begrijpen.

Recht breien

CIMG2164We beginnen met het eerste deel van het bekende rijtje (insteken, omslaan, doorhalen en af laten glijden). Steek de pen onderlangs door het lusje.

CIMG2165
Je slaat de lange draad om: eerst naar links onder de pennen door, dan naar rechts tussen de pennen.
CIMG2167
Het moeilijkste is waarschijnlijk het doorhalen. Als je het kunt, is er niets aan, maar je moet het wel weten.
Trek de omgeslagen, lange draad iets strakker aan en doe de rechter pen iets naar achteren. Je krijgt iets als op de foto. Steek vervolgens de rechter pen naar boven door dat gat op de onderste cirkel. Volg je hem nog?CIMG2168
Dat ziet er zo uit.
CIMG2170
Trek de gemaakte steek van de pen af (af laten glijden). Trek niet de andere steken mee!

CIMG2166
De eerste steek zit erop.

Averecht
EDIT: ik blijk dit verkeerd te doen en het geeft hetzelfde effect als gewoon recht breien. Oeps.

CIMG2176

Averecht breien lijkt veel op recht breien, maar je steekt de pen aan de achterkant van het lusje naar achteren (wederom is de foto duidelijker).

Deze manier van breien doe je om en om (1 aan 1 pen, 2 aan 2 pennen) met recht breien. Zo krijg je een wat ribbeliger geheel.

Nu nog wat veelvoorkomende problemen.

Hoe haal ik een verkeerde steek weg?

CIMG2181
Steek de pen in het lusje tussen de linker en rechter pen. Vervolgens laat je de steek van de rechter pen afglijden. Trek aan de lange draad om de steek te laten verdwijnen.

Hoe moet ik met een nieuwe pen beginnen?

Wissel de rechter- en linkerpen om en ga verder. Done.

Hoeveel pennen hoe ik nu?

CIMG2188
(Dit geldt als de korte draad en de lange draad niet aan dezelfde kant zitten.)

Tel het aantal ribbels. Een ribbel is een rijtje dubbele, horizontale streepjes. Daarvan zie je er eentje duidelijk. Echter, er is een tweede ribbel bovenaan, tegen de pen. Die is niet af, maar telt wel mee. De onderste lijn tel voor een pen. Een ribbel is twee pennen, dus je hebt vijf pennen gebreid. Het is even puzzelen.

Heb je vragen of heeft je breiwerk er geen zin in? Laat het weten en stuur eventueel een foto mee.

Mijn nagels zijn gebaseerd op deze tutorial van Sylvana.

7 thoughts on “I like to knit, knit, knit – Deel 2: breien

  1. Ah ik ben een tijdje heel erg fanatiek aan het breien geweest maar ik ben ermee gestopt. Ik moet maar snel weer eens gaan breien haha!

    Like

Geef een reactie

